Három Kard és Mágia kalandmodul ismertetője spoilermentesen

Murból indulva, átkelve Gornate erdején, eljuthatunk akár Kishar elveszett völgyébe is...

Nem szoktam előre megírt kalandokat mesélni. Nem mondom, hogy példátlan, de nem jellemző. Egészen kezdő mesélőként is saját (az elején nem túl jó :D) kalandokat írtam, mert riasztott az a rengeteg információ, ami le volt írva a kalandmodulokban.

Én is MAGUS-sal kezdtem, mint sokan mások és az ehez megjelent modulok erősen történet fókuszúak voltak (ez egyébként a D&D moduljaira is jellemző, ha jól tudom, a Phandelver elfeledett bányái pl. biztosan). Egy-kettőt lemeséltem, de összességében nem fogtak meg.

Mivel egy hosszabb betegállományon vagyok túl, volt időm nézelődni a neten, többek között a Kard és Mágia kiadójának, az EMDT (Első Magyar D20 Társaság) anyagaiba is belenéztem, aztán mire észbekaptam már meg is rendeltem három modult (Kishar Elveszett Völgye, A Városisten Árnyékában, Gornate Erdeje). Most ezeket fogom ismertetni, szigorúan spoiler mentesen!

harmas_modul_szerk.JPGA három kaland, Mur városának nagy méretű térképe és Lux Gábor sajátkezűleg írt intelmei.

Általános ismertető
A kalandmodulok mind A/5-ös méretűek (Mur térképe A/3.as).
A papír jó minőségű, keményebb mint a klasszikus nyomtatópapír, a kötés korrektnek tűnik.
A képi világ nagyon oldschool, ez vagy tetszik vagy nem. Bár nem olyan színes-szagos, mint a D&D, nekem bejönnek az elnagyolt formák, meg az egész stílus, de ez már ízlés kérdése. (Nekem egyébként az 5E látványvilága is nagyon tetszik :)
A kalandok, mint fent írtam, a Kard és Mágia rendszeréhez készültek, de igazából bármilyen fantasy settingbe átkonvertálható, minimális energiabefektetéssel.

És amiért a modul-fóbiám ellenére beszereztem őket:
Egyrészt nem mellékes dolog, hogy magyarnyelvű anyagokat kaptam, mivel az idegennyelv számomra kizáró ok. 
Másrészt a Kard és Mágia kalandmodulok oldschool szellemiségben készülnek. Ez azt jelenti, hogy nem egy történet forgatókönyvét kapjuk meg, hanem a helyszínt/helyszíneket, kidolgozott  csapdákkal és ami talán a legfontosabb, a nem játékos karakterek és a szörnyek statisztikáival (én magam nagyonnem szeretem ezt a részét a kalandtervezésnek, nem véletlen szeretem a Kések az Éjbent, ahol nem kell az ellenfelek értékeivel vacakolni, így nekem ez egy áldás...) És persze eseményekkel, amik megtörténnek, ha a játékosok karakterei nem tesznek semmit ellene.
Ez sokaknak nem vonzó, mert elvárnák, hogy részletes történetfolyamot is tartalmazzon egy modul. Nekem pont azért tetszik, mert bármit behelyezhetek, kivehetek belőle, a kampányom részévé tehetem az adott helyszínt. Nézzünk egy konkrét példát, mit értek ez alatt.
Nagyon szeretem a Dávid barátom által írt Manisztrid Tornya kalandot, melyben egy gonosz varázsló tornya az elsődleges helyszín. Teljesen jól lejátszható kaland önmagában is, nagyon jól funkcionál rendezvényeken, együléses kalandként is, de ha én egy Kard és Mágia kampányt mesélek (vagy KéK-et, mert arra pl. átdolgoztam), ahol a karaktereknek szüksége van egy különleges varázstárgyra, ezt a dolgot elhelyezhetem a modulban bemutatott toronyba. De úgy is dönthetek, hogy Manisztrid kiírtotta régebben az egyik karakter szülőfaluját. Vagy valamelyikük mestere levelet akar küldeni a gonosz mágusnak és a tanítványát bízza meg a levél elvitelével. Esetleg el akarják lopni a varázskönyvét, mert hallották a hírét. De ezernyi más okból is felkereshetik a rosszhírű varázstudót. Végül is mindegy is, mi az ok, ugyanis a torony, az oda vezető út, a szükséges szörnyek és maga a varázsló ki van dolgozva, csak használnom kell őket. Ez nekem mesélőként olyan, mint ha előre hozták volna a karácsonyt! A saját történetemet mesélhetem, de beilleszthetek remek, hangulatos helyszíneket és kalandokat. Mi kellhet még!


A 2013-as modulíró versenyen (erős mezőnyben) harmadik helyezést ért el, nekem az egyik kedvenc kalandom. 

Egy nem szponzorált hírdetés, csak mert tényleg nagyon jók ezek a kalandok:
A modulok nyomtatott változatai megrendelhetőek az EMDT webshopjából (sok egyéb kiadvánnyal együtt), ráadásul magyarországi cím esetén szállítási költség sincs! De PDF-ben ingyen is letölthetőek (kattintsatok a modul címére). Hozzáteszem, kinyomtatva jobb és a magyar vállalkozókat támogatni dicsőséges dolog, pláne, ha ilyen minőséget adnak ki!

A saját játékosaim NE nézzék meg ezeket a PDF-eket, de az ajánlót persze el szabad (sőt!) olvasni. Minden esély megvan, hogy le fogom mesélni nektek egyiket-másikat-mindegyiket.

Kishar Elveszett Völgye
32 oldal, 6-8. szintű kalandozók számára.

Valahol, alig egy-két napi járóföldre egy népes kereskedőúttól, háborítatlan vadon kellős közepén áll egy völgy. Gyűrű alakú sziklafal veszi körül, amely természetellenesen meredek és magas, akárha kéz formázta volna. Már senki nem emlékszik rá, eredetileg kik emelték a völgyben álló romokat, és kik gondozták azt a csodatévő fát, amelyhez egykor messze földről érkeztek zarándokok. Kishar papnőinek neve a feledés homályába veszett – a Fa áldásos kisugárzása azonban megmaradt. Mintegy megbabonázva, mindenféle állatok és bestiák költöztek a Völgybe és vonzáskörébe, idővel pedig előjöttek mások is. Olyanok, akik messzebbről érkeztek, mintsem bárki képzelné, és régebb óta itt voltak, mint az első papnők…

Csomós Gábor ezzel a kalanddal megnyerte a Kard és Mágia 10. jubilleuma alkalmából szervezett 2018-as kalandmodul író versenyt. A völgy tele van érdekes helyszínekkel és ott lakókkal. Rengeteg oka lehet a kalandozóknak odamenni, az "eltévedtek utazás közbentől", a "hallottam a völgyről, nézzük meg maradt-e kincs"-en át, egészen a "csuklyás megbízós küldetés"-ig. Rengeteg kincset, zsákmányt és tapasztalatot gyűjthetnek, de nem ezért kiemelkedő (ezeket azért elvárom valamilyen szinten egy tisztességes kalandmodultól). Ami különlegessé teszi, hogy az Elveszett Völgy több rétegben tartogat meglepetést. Már a felszínt kapargatva is szembesülhetnek megdöbbentő dolgokkal, de igazán a mélyére merülve olyan titkokra bukkanhatnak, amelyet látva Lovecraft is megnyalná a tíz ujját...


A Völgy várja a hősöket és gazembereket. Meggazdagodhatsz, de ott is hagyhatod a fogad!

A Városisten Árnyékában
32 oldal, 3-4. szintű kalandozók számára.

Mur városát a könnysó tette gazdaggá. E gyógyhatású elixírért messze földről érkeznek kereskedők ide. A városban két forrása van a könnysónak, ezek egy-egy egymással versengő patrícius família kezében vannak évszázadok óta: ők a Falkónik és a Kapullók. A város istenének, Murinak törvénye tiltja a nyílt összecsapásokat, hiszen mindenkinek a Városért kell munkálkodnia, azonban az árnyháború időről időre szedi áldozatait. A két versengő család között egyre inkább elfajulni látszik a torzsalkodás, miután az öreg Erkol Falkóni fiatal felesége eltűnik. A Falkónik rögtön a Kapullókat teszik felelőssé a történtekért, akik azonban mindent tagadnak, s a vén és körmönfont Erkol Falkóni provokációjának tartják az egészet. A két család között pattanásig feszült a helyzet, miközben az idő egyre csak fogy…

Boldog-Bernád Istvánt személyesen is van szerencsém ismerni. Az ő nevéhez (és Gebei Sándoréhoz) kötődik a KéK második kiadása, ő maga talán az OSR leglelkesebb rajongója Magyarországon.
Ez a kaland igazi dígó hangulat, amelyben több ismerős elem is visszaköszön. Van itt egy kis Rómeó és Júlia, egy kis Kőmíves Kelemen, de véltem felfedezni Shadowrun hangulatot és még egy csipetnyit a Hobbitból (A Babóból) is...
Itt nem az a kérdés, milyen lehetőség van a kalandra, hanem hogy melyiket választják a lehetőségek tengeréből? Lehet nyomozni, felfedezni, harcolni... mondjuk ez utóbbit óvatosan, mert Murban a külhoniaknak nincsen túl sok joga. Ez egyébként ad egy különleges ízt ennek a környezetnek: a kalandozó reflexeket (azaz acéllal érvelés, agresszív varázslás, stb.) nagyon vissza kell fogniuk, már ha nem akarják a testükkel segíteni Mur növekedését. Tehát ha nem akarnak befalaztatni a városba, legyenek óvatosak! 
Nem mellesleg, itt van a három kalandból a legérdekesebb "ha nem akadályozzák meg, megtörténik" esemény!


A vallásos karakterek is jobb, ha visszafogják hitük látványos gyakorlását. Murban szabad mást imádni, mint Murt, de nem szabad ezt hangoztatni. Mert Mur az egyetlen érdemleges isten, Mur az otthon, Mur a Város! 

Gornate Erdeje
32 oldal, 3-4. szintű kalandozók számára.

Mur füstös falú városától délre a hegyek karéjában zegzugos erdőség terül el. Gornate, a nevét adó halhatatlan szörnyeteg régóta nem adott jelet magáról, de a rengeteg így is veszélyek sorát rejti. Rablóbandák, emberevő vadállatok, elhagyott udvarházak és titokzatos romok találhatók a szirtek és folyók tagolta tájon. A város lakói ritkán járnak az erdőben – a közelmúltban azonban egyszerre több notabilitás is olyan kipróbált kalandorokat keresett, akik hajlandók lennének egy kockázatos, ámde annál jövedelmezőbb expedícióra. Albio, a varázsló egy eltűnt villa titkát akarja megtalálni, Beppo Capullo egy titokzatos rablóvezér kilétét kutatja, a sötét lelkű Virgilio pedig egy üzenet kézbesítését és két erdőlakó bölcs bűvös medálját akarja. Egyszerre mindhárom küldetés biztosan nem teljesíthető, de egy élelmes és szerencsés kalandozócsapat gazdagon térhet haza… Gornate erdejéből!

Mur melletti erdőség, ezért remekül összekombinálható a Városisten Árnyékábannal. Lux Gábor gondolt egyet és egy erdőt úgy teletöltött tartalommal, hogy csak kapkodtam a fejem. Mind a három modul elég sűrűn tartalmazza az izgalmasabbnál izgalmasabb kalandlehetőségeket, de a Gornate Eredejében ezekből több van, mint fából. Rengeteg a véletlen találkozás (ezt vagy szeretik vagy utálják, én speciel élvezem, ha néha mesélőként engem is meglep a kaland), de mellettük 80 feletti(!!!!) a kidolgozott helyszínek és a hozzájuk kapcsolódó események száma. Aki belép Gornate erdejébe, az unatkozni biztos nem fog. A környezet maga is változatos, van itt erdő, romos ház, titkos átjáró misztikus, távoli helyekre (és egy új kalandba), stb. És persze végig lehet azon izgulni, a legendás Gornate (ami egy misztikus szörnyeteg) vajon feltűnik-e az itt tartózkodásuk alatt...
Ez talán a leginkább oldschool jellegű kaland, itt nincs feltétlen (és nem is szükséges feltétlen) vezetett cél (az is lehet, hogy csak ki akarnak jutni a veszélyes erdőből), de persze ide is lehet azért indulni, hogy teljesítsünk egy megbízást... 


Ebben az erdőben nem akarunk cserkésztábort tartani.

Összegzés
Már a PDF-eket is élvezettel olvasgattam, noha gyűlölök gépről olvasni (munkahelyi ártalom), de papír alapon igazán jó érzés olvasni ezeket a modulokat. A legnagyobb veszélye, hogy modulírásra késztethet, viszont nagyon magasra teszi a mércét. Ha máshol nem, akkor majd rendezvényen lemesélem olyanoknak, akik nem ismerik a Kard és Mágiát, de nyitottak az újra (ami valójában régi).