Szabálykodás - mi a Hp?

Életerő pont vagy más?

Igérem, nem fogok gyakran szabályokkal foglalkozni a blogon, egyrészt mert ez az, ami a mi csapatunk játékosait kevésbé érdekli, másrészt mert aki nagyon akar utána tud nézni nálam jóval nagyobb szakértők írásaiban is.

Ezt viszont fontosnak érzem, mert jelentős eltérés a "hagyományos" szerepjáték terminológiától, ráadásul (bár ez nem érinti a csapatot), de a D&D 3. (magyar nyelvű) kiadása sem kezelte helyesen.

Szóval nézzük, mi is a Hp? 

A Hp eredetileg az angol Hit point rövidítése, amit kb. "találati pontnak" lehetne szó szerint fordítani. A M.A.G.U.S.  magyar szerepjátékos életre gyakorolt hatása (azaz nemhogy életető rendszer, de kétféle életpontot használó rendszer volt) sokan hitték "Healthy pontnak", azaz életerő pontnak.

Azonban a M.A.G.U.S.  -sal ellentétben (ahol a védőértéket nem befolyásolták a páncélok, ellenben a fizikális sebződést igen, lévén a páncéloknak sebzésfelfogó értéke van) a D&D-ben teljesen illogikus lenne, ha a fegyver sebzése (amit a Hp-ból vonunk le) a tényleges karakterre gyakorolt sebzés lenne. Ugyanis, ha a karakterünkön áttolnak 90 centi vasat (hosszúkard), és sebeznek belé összesen 1d8+3 sebet, (maxos sebzés esetén is 11-et), akkor a 40 Hp-s karakterünk egy dinamikus vállvonással fog reagálni. A M.A.G.U.S.-ba ez azért működött, mert ott Életerő pontból viszonylag kevés bolt, így egy 11-es sebzést nem köszönt meg egy erősebb karakter sem, másrészt a Fájdalompontból pedig a nem súlyos sebek származtak.

Tehát jelentsük ki: a Hp nem Életerő.

De akkor mi?

Hivatalosan "Harcerőpont" (rajongók tréfásan "Hentelhetőségi potenciálnak" nevezik egymás között). Ez gyakorlatban egy absztrakt mérője a karakter harcra és a sebek elkerülésére fordítható energiájának.

He?

Oké, akkor próbáljuk meg egyszerűbben.
Szóval mindenki látott már kosztümös filmet. Vegyünk pl. a Vajákot. Riviai Geralt küzd, véd, vág, vagdalkozik elhajol, stb. Pl. itt:

Ebben a videóban minden olyan támadás, amit Geraltnak védenie kellett (vagy el kellett hajolnia előle) "sebzett" a Hp-jából. Amelyik támadás akkor sem találja el, mikor egyhelyben áll (pl. mellé lőnek) az nem sebez (ekkor a támadás nem érte al a védelmi értékét, így semmi energiába nem került hárítani sem).

Az elején pl. a nyílvesszővel támadó NJK (nem játékos karakter) dobott támadást és el is találta Geráldot. A számszeríj 1d8-at "sebzett", tehát maxos dobás esetén is 8-at. Azonban Geraltnak sok a Hp-ja, ezért elkerülte a halált. A sebzés tehát nem az életerőből, hanem a Harcerőből vonódott le. És Geraltnak még tekintélyes harcereje van...

sotetelf_vs_orkok.jpg

Sötételf barátunk sok Hp-t fog veszteni, ha életben marad. 

Ezért van a különböző fegyvereknek különböző "sebzése". Egy hosszúkard 1d8, egy tőr 1d4. Pedig ha átszakítja a szíved, vagy átvágja a torkod, ugyanúgy meghalsz, nem? De igen, mert a sebzés érték nem az emberi testet sebző hatását, hanem a védhetőségének nehézségét fejezi ki. Egy hosszúkard ellen nehezebb védekezni, mint egy tőr ellen, egy kétkezes csatabárd elől kitérni pedig még nagyobb energia befektetés (1d12 "sebzés").

Másrészt ezért adnak védőértéket ("Védettségi fokot") a páncélok és pajzsok. Ha valaki félmeztelenül harcol, jobban jár, ha picit sem találja el egy buzogány csapása. Ez azt jelenti, hogy alacsonyabb a VF-je (azaz a támadó kevesebb energiát kell beleöljön, hogy ha a csapás talál az halálos legyen), ezért valószínűbb, hogy energiát kell beleöljön a csapás elkerülésébe (tehát könnyebben "sebződik", tehát veszít Hp-t).
Azonban ha valakinek pajzsa és páncélja is van, sok esetben nem is veszít a Hp-jából (nem sebződik), mert az őt elérő támadás nem tud ártani neki. Mert eltalálta ugyan a buzogány, csak lepattant a pajzsról vagy a mellvértről. Ez azt jelenti, hogy magasabb a VF-je, mert nehezebb sebezni (azaz nehezebb rákényszeríteni, hogy energiát öljön a sebesülés elkerülésébe).

a_hadak_ura_torpe_papja_1.jpg

Akinek ilyen páncélja van, annak ritkábban kell Harcerőt áldoznia az életéért. Ilyen pöröllyel pedig sokat sebezhet. 

Na jó, de akkor miért kapunk vissza Hp-t a gyógyítástól?

A Hp bár tényleg nem életerő, de bizony néha sebet is jelent. Ez a mesélő feladata, hogy kezelje. Pl. ha a karakterek egy ősi romot kutatnak át és elkezd rájuk szakadni a tető, akkor is sebződnek, amit szintén a Hp-ból veszítenek. Bele ugyan nem halnak, de pár nagyobb kődarab csúnyán megüti a vállukat, fejüket, stb. 

Tehát a Hp jelenthet tényleges fizikai sebet, energiát a sebek elkerülésére, fáradtságot, de még jeges rettegést is, ami megbénít. Tehát Harcerőpontot :)
Amíg van Harcerőpontja a karakternek, addig tud küzdeni a céljaiért. Ha nincs, elájul, de akár meg is halhat. Megtörténhet, hogy egy 6 Hp-s seb a harc elején egy akrobatikus mozdulatot jelent, amivel éppen csak elkerülted a torkodnak irányított vágást, a harc végén egy ugyanilyen seb felnyitja a karaktered hasfalát és ömlenek a belei.

A D&D különböző sebzéstípusokat ismer. Ezek a következők:
- enegia
- fagy
- mennydörgés
- méreg
- nekrotikus
- pszichikus
- ragyogás
- sav
- szúró
- vágó
- villám
- zúzó.ragyogas_sebzes.jpg

Sose becsüld alá a ragyogás sebzés erejét!

Ezek nagyon másmilyen módon jelentkezhetnek. A nekrotikus sebzésnél pl. lehet, hogy elkezd elhalni a karakter egyik karja. A zúzó sebzésnél megüti a szikla. A ragyogás sebzésnél egy angyal glóriájának fénye vakítja el a szemét, míg pl. a pszichikus sebzés lehet rettegés. Mint látjuk, nem feltétlen fizikális seb a sebzés, egyszerűen egy közvetlen negatív hatás, ami árt a célpontnak a céljai elérésében. Végül is majdnem mindegy, levágják az ember fejét, szíven szúrják, elrothad a szíve, megsüti egy villám, vagy megáll a szíve az ijedtségtől :)

Nincs más hátra, mint sok sebzés kiosztását kívánjam nektek és vigyázzatok a Hp-tokra :)