MegBorgosodtam

A sötét kastélyból a kalózváron át a kibernetikus kastélyig

A Mörk Borgról nagyon sokáig csak rémtörténeteket hallottam, hazai és nemzetközi fórumokon is. A közös pont mindegyikben az volt, hogy ez egy „külcsín a tartalom felett” játék, egyesek odáig merészkedtek, hogy „inkább művészeti album, semmint szerepjátékt”.

Amikor találkoztam a kiadvánnyal, megállapítottam, hogy a képi világa nagyon markáns, és számomra nagyon taszító. A szándékosan polgárpukkasztó, sátánista hangulatot keltő képek nálam túlságosan is célt értek: a mai napig enyhe hányinger kerülget, ha meglátom a Mörk Borg sárga-fekete képeit (lehet keresztény identitásom háborog, vagy csak hatásosan stimulálja az agyamat a grafika, a készítőknek szerintem ez célja is volt kicsit).

Elmondhatjuk, hogy nem éreztem különösebb vágyat, hogy elmélyedjek ebben a játékban, ráadásul ha ez nem lett volna elég, a Mörk Borg egyfajta zászlóshajója az artpunknak nevezett jelenségnek, amiről szintén elég rossz véleménnyel voltak az általam többé-kevésbé figyelemmel kísért hazai és nemzetközi OSR közösségben, ami egy OSR-ba sorolt játék esetén nem valami jó előjel.

Marvin LFG-re írt ismertetője sem győzött meg arról, hogy különösebben érdekelnie kellene a játéknak, így valószínűleg ez sem lépett volna ki a "tudom, hogy létezik, de jobban nem érdekel" játékok kategóriájából, ha Marvin nem írt volna ismertetőt a Cy_Borgról, a Mörk Borg cyberpunk zsánerkonverziójáról is.

mork_borg_borito.pngEttől a képtől, meg kb. az egész képi világától rosszul vagyok

Szóval Cy_Borg
Nekem a Cyberpunk zsáner régi szerelmem. Van valami megfogó ebben a nem túl távoli jövőben játszódó világban, a túltolt kapitalizmussal, a szegénység és gazdagság szembenállásával, a csillió morális dilemma mellett létező menőségben. (Egyébként a hivatkozott bejegyzésemmel nem vagyok igazán elégedett, kéne egy új, összeszedettebb írás a témában.)

A Cy_Borg kiberpunksága önmagában megnyitotta a kapuit annak, hogy félretegyem az előítéleteimet, és ránézzek erre a játékra. Elolvastam ismertetőket, betekintőket, és azon kaptam magam, hogy tetszik. Viszont feltűnő volt, hogy a Borg játékokkal foglalkozó fórumokon (bár a Cy_Borg megítélése elég pozitív volt) elég elfogadott vélemény, hogy a Pirate Borg jobb. 

Szóval Pirate Borg
Mióta megvan 7 tenger szerepjáték első kiadásának magyar verziója, azóta keresek egy jó kis kalózos-felfedezős játékot. Sajnos a fent említett játékkal szemben komoly ellenérzéseim vannak (az alatt azt értem, hogy a rendszere nem valami jó), és bár megnéztem több játékot is, egyik sem nyerte el a tetszésem. Volt pár játék hackem a témában, többek között Kések az Éjben és D&D 5E is, de egyik sem tetszett, valami gondom mindig volt ezekkel.

Mit volt mit tenni, a Borg játékok iránt érzett irtózásomat a Cy_borg már leküzdötte, belenéztem a kalózos verzióba is. 

Véleményem a Borgokról
A végével kezdeném: engem mind a Cy_Borg, mind a Pirate Borg kilóra megvett, én pedig őket vettem meg.  Az eredeti Mörk Borgtól továbbra is rosszul vagyok ha ránézek, és bár tudom, hogy létezik kivonatolt, grafika és sallang mentes verzió a neten, de abban igazat adok az OSR közösségnek, hogy ebben a stílusban azért akadnak jobb játékok is. Viszont a másik kettő jó értelemben véve szabálykönnyű, ráadásul magukba foglalják a bestiáriumot, ami nekem a legfontosabb kiegészítő könyv. Szóval nekem a Cy_Borg és a Pirate Borg is nagyon kedves játékok, amiket viszont közel sem lehet bárkivel játszani, de erről majd később. 

Pár közös pont a Borg játékokból
1. Minden Borg játéknak van valami morbid, bájosan túltolt brutalitása. Csak nézzetek rá a képekre, látni fogjátok mire gondolok.
3. Minden Borg játék arra törekszik, hogy képi világgal és ne hosszas leírásokban adja át a hangulatot, és sajnos ezt néha az olvashatóság rovására történik, továbbá nem feltétlenül egyértelmű minden szabály, elég sok mindent bíz a mesélő megítélésére a játék.
3. Minden Borg játékban van valami féle-fajta világvége. Ez van ahol farsúlyosabb (Mörk Borg, Cy_Borg) és van ahol kb. kihagyható (Pirate Borg, ebbe szerintem csak hagyománytiszteletből tették bele).
4. Minden Borg játékban -3 és +3 közé esnek a kezdő karakter tulajdonságai, és maximum +6-ig nőhetnek.
5. Minden Borg játékban d20-al kell dobni általában 12-es célszám ellen, melyhez az adott próbához használt tulajdonság érték módosít. Mivel a kezdő karakter tulajdonságai ritkán magasak (általában -1 és +1 között mozognak), a célszám elérésére kevesebb mint 50% esélyük van. Ez később persze javul (ha megélik).
6. Minden Borg játékra igaz, hogy harcban a mesélő nem dob. A játékos dobja a támadást (ha eléri a 12-es célszámot, talált) és a védekezést (ha nem éri el a dobása a 12-es célszámot, akkor eltalálták).

cyborg_borito.jpgEz a bácsi nem a barátod...

Nem akarok nagyon belemenni a szabályokba, de az talán ennyiből is kijön, hogy a játék nem a játékosoknak (pontosabban nem a kezdő játékosoknak) kedvez. Ez baj-e? Szerintem nem. A Borg játékok egytől egyig felvállaltan nyomorpornó játékok, ahol a karaktered bizony meghalhat, méghozzá nagyon könnyen. Szerintem ez eredetileg egyfajta paródiájának szánták az oldschoolban népszerű "save or die" hatásoknak, de közben beépültek a Borgok eszenciájába is. Itt MINDEN "save or sucks" hatás, hiszen még ahhoz is neked kell nagyot dobnod, hogy ne találjanak el, nincs a statikus AC által nyúhtott, megnyugtató védelem. 

Oké, de ebben mi a jó? Mi a jó abban, hogy a karkaterem sorsa kb. azon múlik, tudok-e elég nagyot dobni?
A kérdés jogos is, és nem is. Jogos, mert a valóságban a legtöbben éppen eleget szívunk a mindennapokkal, mégis miért akarnánk ezt folytatni a játékasztalnál a szabadidőnkben? De közben nem jogos, mert kb. olyan, mint megkérdezni, miért jó fizetni azért, hogy félj, pl. a horrorfilmek vagy a bungee jumping esetében. Azért, mert vannak akik élvezik az adrenalint, amit itt minden egyes dobás jelent.

Oldschool gyökerek
A Cy_Borgot és a Pirate Borgot véletlen sem tartom oldschool játéknak, a Mörk Borg megítélése azonban problémás lehet. A külső szemlélők oldschoolnak tekintik, a klasszikus oldschool közösségek (ma CAG-nak nevezzük ezt a gondolkodást) viszont mélységes megvetéssel gondolnak a Mörk Borgra, mivel az artpunk zászlóshajója (lásd fent). Nem én fogom megmondani, oldschool-e vagy sem, de az biztos, hogy vannak oldschool elemek, amiket érdemes figyelembe venni minden Borg játéknál:
1. Azt az energiát, amit a karaktered személyiségébe szoktál ölni, arra fordítsd, hogy alaposan megismerd a szabályokat és a karakteralkotás menetét, ugyanis a karkatered nagyon könnyen meghal. 
2. Pontosan ezért, a karakteralkotás nagyon egyszerű, és igen sok random elemet tartalmaz. Itt random a tulajdonságaid értéke, a kezdő felszerelésed, még az osztályod képességei közül is random határozod meg, mivel rendelkezel. 
3. Ez azt is jelenti, hogy itt a karakterkoncepciódat is jóval egyszerűbben kell meghatározni. Míg a Cyberpunk Rendben kitaláltad, hogy te egy kiberzsoké leszel, és aztán igényedhez fazoníroztad a karaktert, addig Cy_Borgban meghatározod, hogy Burned Hacker leszel és ennyi. Ez volt a döntés, ami rajtad múlot, mert mindent a kocka szeszélye határoz meg innentől. 
4. És itt jön a csavar. a véletlenszerűen kidobált elemek a végén összeállnak, és kirajzolnak egy karaktert. A 3-as pontban lévő példánál maradva: ha a Burned Hacker esetében kidobtunk neki egy lopott taxit, egy feszítővasat, egy zajgenerátort, 2 Hp-t, egy hamis identitást alkotó programot, aki ráébredt a kibertérbe kalandozva, hogy egy ismeretlen hacker csoport feltörte a város egyik nagy adaterődjét, már kirajzolódhat belőle egy karakter. Lehet, hogy előlük menekül, mert felfedezték? Vagy pont, hogy csatlakozni akar hozzájuk? Esetleg valamelyik rokona benne van, és a rendőrség keresi? Rengeteg a lehetőség, és ezt csak pár dobásból jött össze.

Milyen játékokra valók?
Többször olvastam azt a kritikát, hogy nem derül ki igazán, milyen játékra is alkalmasak ezek a borgok? Ezzel én nagyon nem értek egyet, a kiadvány nem sugallja, hanem közvetlen közelről az arucnkba üvölti, hogy ERRE HASZNÁLJ, NÉZD MEG A KÉPEKET!
A Mörgk Borg egy ragnarök szerű világelpusztító katasztrófa felé száguldó fantasy világon kínál kalandozásokat, pl. dungeonokban. A világ haldoklik, és itt a lehetőség, hogy még egyszer utoljára gazdagok, híresek, vagy ritkábban hősök legyünk.
A Cy_Borg ugyanolyan kalandokra jó, mint más cyberpunk játékok, csak jóval egyszerűbb szabályokkal. Ha létezik kritikám a cyberpunk zsáner felé, hogy minden viszonylag szabálynehéz, van ami kevéssé, van ami jobban. Itt ez nincs meg, ellenben sötétebb tónusú, mivel itt vannak nano fertőzések, amik mindenféle elfajzott mutációkhoz vezetnek (mert a kiberpszichózis nem elég probléma).
A Pirate Borg egy Call of Chtulhuval nyakonöntött 7 tenger, avagy Dark Caribean, avagy Sötét Karib-tenger kalózai. Kiváló hajózós, felfedezős, angol hadiflotta elől bújkálós játékokhoz, amiben élőholtakat lehet ölni, majd a maradványaikat drogként fogyasztani. 

A játékok szerintem alkalmasok kampányra, bár ezek a kampányok nem egy karakter életútjának végigkövetéséről fog szólni, hanem a dungeonba történő ismét leereszkedésről, vagy a vállalatok elleni elkeseredett harcról, esetleg arról, hogy juttok el hajóval az Újvilágba és szálltok alá az ősi templom romjaiba, amit a helyi őslakosok messziről kerülnek.

pirateborg_borito.jpgEbben a játékban sem feltétlen jó ötlet ellopni az aztékok aranyát. 

Végkövetkeztetés
Szerintem a "külcsín a tartalom előtt" kritika, bár nem alaptalan, de messze túl szigorú. A borgok valóban beteges élvezetet találnak abban, hogy minél elmebetegebb képivilággal sokkolja az olvasót, és a szabályok valóban végzetesen egyszerűek, de ettől még nem rosszak. A grafikába ölt energia nem fordítottan arányos a beltartalommal, azaz az arány nem 90-10%, hanem inkább 60-40%, ami már jóval emészthetőbb. Én nagyon szeretnék mindkét választott Borgommal egy minikampányt még idén.