Szabálykodás - mit lehet csinálni harcban?

Ezt sajna tényleg nem lehet kihagyni

Amikor kitaláltam, hogy írni fogok a Hp-ról, már tudtam, hogy ezt a bejegyzést sem szabad kihagyni, ugyanis a D&D5E kicsit másként kezeli a harcot, mint a legtöbb, eddig általam (vagy mondhatom, hogy csapat szinten általunk) használt játék.

Hogy működik a harc egy általánosabb játékban, pl. Kard&Mágia, vagy M.A.G.U.S. esetén?
- Dobjatok kezdeményezést. *sorrend számolgatás* - Oké, HarciasJohnny, te kezdesz, mit teszel?
- Megtámadom.
- Oké, dobj támadást!
- Ennyi és ennyi.
- Oké, ez talált. Dobj sebzést!
- 8!
- Oké. Meglendíted a kardod, éééés *narratív leírás* - Most te jössz VarázslóJustin.
- Varázsolok egy tűzcsapást.
- Oké, dobj sebzést!
- 12
- Oké, akkor *narratív leírés*, rajtad a sors OrgyilkosStefán!

És így tovább. Baj ez? Nem. Bármelyik játékos tud kivárni, tud mindenféle trükköt alkalmazni, stb. Mondhatni bármit tehet, ami reálisan belefér a rendszerbe.

A D&D 5E kicsit kategórikusabban szabályozza a lehetséges cselekedeteket. Ne feledjük: egy asztali, taktikai játékból fejlődött ki (több, mint 40 éve... szép karrier ez egy játéknak...)

Minden karakternek van alapból egy mozgás cselekvése, egy akciója, egy bónusz akciója és egy reakciója. A mozgás a sima rohangálás, földrevetődés, felkelés, stb. A cselekvéseket felsorolom lentebb. A bónusz akció egy speciális akciókra fordítható cselekvés (tehát nem +1 akció, hanem különleges dolgok véghezvitele), míg a reakció egy olyan cselekvés, aminek a feltétele, hogy veled történjen valami amire reagálni tudsz. Nekünk most elég az akciókat kivesézni. 

Ha harcra kerül a sor, az alábbi akciók közül lehet választani:

Támadás - Közelharci vagy távolharci támadás. 

Varázslás -. A karakter által rendelkezésre álló varázslatok egyikének bevetése.

Ezeken nincs mit gondolkodni, elég logikus miért jó ezt csinálni harcban. Van itt is mindenféle extra jóság, pl. lehet valakit földhözvágni és hasonlók, de ezt majd élesbe.

Nézzük a többit.

Tárgyhasználat - Ez akkor fontos, ha valamiért különleges bánásmódot igényel a tárgy. Pl. kardot rántani, vagy belerúgni egy székbe az ellenfél arcába vágva azt, benne van a Támadás akcióban (vagy a Segítségben, ha csak eltereljük a figyelmét). Felolvasni Tűzőrző Elborald démonűző rituáléját a tekercsről, elvégezni az ajtónyitó rituálét az ajtóból kiálló karok segítségével vagy a tükörrendszert úgy forgatni, hogy a napfény kifejezetten egy pontba világítson, így végezve a vámpírral már külön akció.

Keresés - Miért akarna bárki is keresgélni a harcban? Rengeteg oka lehet, pl. ezzel lehet rájönni, hogy hol van az a pont az Örök Kínok Oltárán, amit szétverve megsemmisülnek a lidércek, vagy éppen ezzel lehet felfedezni, hogy a gonosz boszorkány nyakéke eleven szívként lüktet, esetleg ezzel tlaálunk rá az ősi tekercsre, amiért jöttünk, míg a többiek a csontvázakat püfölik.

Harrynek jól jött, hogy Keresés akcióval ráakadt Voldemort naplójára és így elpusztíthatta egy Tárgyhasználattal.

Rejtőzés - Nyilván nem lehet minden esetben használni ezt harcban, de pl. az Indominus rex elől menekülve bevetődni az ősi oszlop mögé, hogy elveszítse a nyomunkat, vagy az árnyak közé futva rejtőzködve jobb pozícióba kerülni ide vág.

Segítés - Gyakorlatilag lemondunk a saját cselekvésről, hogy egy másik karakter jobb eséllyel érjen el sikert. Pl. ha egy démonnal küzdünk akin csak a mágia sebez és nekünk csak egy hagyományos kardunk van, míg barátunk forgatja a Pusztítás buzogányát, érdemes inkább a démon figyelmét elterelve segíteni társunkat, hogy jobb eséllyel tudja püfölni.

Rohanás - A mozgás érték kétszeresét lehet így használni. Ellentétben a legtöbb játékkal, itt elég fontos, elérsz-e egy lényt a körödben, bejutsz-e a védelmező varázskörbe mielőtt megjelenik a démon, be tudsz-e ugrani a zuhanószikla földetérése előtt a barlangban, stb.

Kitérés - Ez esetben a karakter egy dologra figyel: hogy lehetőleg ne találják el őt. Pl. átrohanni a folyosón, aminek a két oldaláról elf íjászok lőne, kifejezetten hasznos választás, de átjutni a király elit testőrségén, hogy közvetlen vele végezzünk is ide tartozik, lévén ha meghalunk mielőtt odaérnénk, az rontja a küldetés teljesítésének esélyét.

Prop Store - Ultimate Movie Collectables

Nuada herceg kitérést alkalmazva kerüli el a csapásokat. 

Elszakadás - Ha valaki elhalad melletted, bizonyos esetekben lehetőséged nyílik plusz egy támadást indítani ellene (ami egyébként egy reakció). Ez szimbolizálja, ahogy a jobb vívóval való párbajból megkísérelsz kitörni, mire ő még egyet utánad vág. Az Elszakadás ezt az ingyen kapott támadást semlegesíti. 

Készenlét - Ezek gyakorlatilag a fenti cselekvések késleltetése. Tudod, mit akar a karaktered, de csak bizonyos esetekben akarod mindenképpen végrehajtani, ezért "beállítasz" egy feltételt. Ha a feltétel teljesül, életbe lép az akciód. Pl. "ha a kardjához nyúl, lelövöm". Alapból csak a saját körödben lőhetnél rá, de készenlétbe helyezed a lövést, amely megtörténik, ha a karjdához nyúl. Ennek előnye, hogy ezáltal nem lehet legyorsulni téged. De pl. lehet olyan is, hogy "ha elérnek a rablók a szoborig, rájuk borítom a szobrot.", vagy "ha a démon támad, aktiválom a démonűző tekercset". 

Miért fontos ezeket legalább valamennyire tudni?
Játék alatt egy egyszerüsített emlékeztetőt fogok adni mindenkinek, de nem baj, ha tudjátok, milyen alapvető lehetőségei vannak a karakterének, én mesélőként ugyanis alkalmazni fogom. Ha a szokásos "megütöm/varázsolok" elven zajlik majd a karakterke által a harc, akkor nagyon gyorsan elvérezhetnek pl. Velociraptorok ellen, ahol az egyik szemből rámered a karakterre (Segítés), a másik oldalról lecsap (Támadás), a harmadik pedig ráveti magát a karakter segítésére rohanó társakra (Készenlét). Fontos támadni és varázsolni, de legalább olyan fontos mérlegelni, hogy mikor mi éri meg? Így lesz a harc taktikusabb, de ugyanúgy szerepjátékos. 

Címkék: szabálykodás