2023-as szerepjátékos összegző

Nézzük milyen volt az idei év!

A blog szempontjából eseménytelen év volt (így mondjuk szépen, hogy alig írtam valamit is), de szerepjáték fronton nagyon aktívan telt.

Jövőre mindenképpen szeretnék többet írni, a dolgon az sem segít, hogy rengeteg projecten dolgozom. Általánosságban megfigyelhető, hogy ahogy egyre többet játszok, annál kevesebb időm van írni a szerepjátékról.

Amin túl szeretnék esni az elején: a MAGUS ETK exkluzív, gyűjtői, egyszeri újrakiadása.
A negatív tónusa a megfogalmazásnak onnan jön, hogy kicsit kényszernek érzem, hogy írjak róla (mégis csak a legjelentősebb hatású magyar szerepjáték ismételt megjelenéséről beszélünk!), hülyén nézne ki egy 2023-as év szerepjátékos dolgairól szóló bejegyzés úgy, hogy ezt kihagyom.
DE!

Engem nem mozgatott meg különösebben. 

elorendelheto.jpgMegérkezett! Még kapható - a készlet erejéig!

Értem, hogy ez MAGUS. Én is ezzel kezdtem. DE játszani tutira nem fogok ETK-t. Ha mégis (nemrég volt rá példa) akkor ott a régi, fekete-fehér. Minek nekem új?

Látom, hogy színes, szagos, gazdagon illusztrált. Van róla ezer betekintő. DE nekem annyira egyébként nem tetszett. Gondosan nem hangoztattam erről a véleményemet, mivel rengeteg embernek örömöt hozott ez a kiadvány, és semmiképpen sem akartam senkit megbántani, senki örömét megkeseríteni, de most halkan leírom, hogy ha csak MAGUS kártya képeket használtak volna fel, már akkor is sokkal Ynevesebb kiadvány is összejöhetett volna. A képek kicsit randomoknak érződnek, legalábbis nekem.

Tudom, hogy jótékonysági kiadás. DE annyi ember érdemelne támogatást. Gáspár András lánya is megérdemli. Akárcsak az árvaházban élő gyerekek, a fogyatékos gyereket nevelők, a kis falvak közmunkán tengődő szegényei, stb. Soroljam még? Örülök, hogy jó célra megy az összeg, de önmagában nekem nem volt elég ok, hogy meg akarjam venni.

Tök jó, hogy megjelent, mert boldoggá tett rengeteg embert. Sokan újraélték a gyerek vagy kamaszkorukat. Én magam lelkesen támogattam, hogy megjelent ez a kiadvány, és annak örülnék igazán, ha nem egyszeri kiadvány lenne, hanem állandó, és Gáspár András lánya folyamatosan kapna támogatást miatta.

Szóval az ETK kicsit sem izgatott fel, ellenben ha kiadnák a Bestiárumot, azt jó eséllyel (ha megfelelő az ára) beszerezném. Ha csak MAGUS kártya illusztrációt használnak hozzá, egy olyan szép kiadvány lehetne belőle, amit csak képes albumként és inspirációforrásként megérné megvenni. 

A fentiek miatt nekem nem ez volt a legfontosabb szerepjátékos történés idén, hanem messze a Kard és Mágia 2. kiadásának megjelenése. Nem annyira népszerű, nem annyira ismert, nem annyira csillogó, és nem ezzel kezdtem, de ez az a játék, ami miatt még napjainkban is szerepjátékos vagyok. 

És most belevághatunk a tényleges bejegyzésbe!

kard_es_magia_2_kiadas.jpgSzámomra a Kard és Mágia 2. kiadásának megjelenése volt az év legfontosabb szerepjátékos történése.

Az idei évben beszerzett szerepjátékaim
Cyberpunk Red alapkönyv (magyar kiadás)
Paleomythic
A Kazamatáért! (For the Dunheon)
Kard és Mágia (2. kiadás), az összes idén kijött könyv
Démonúr Árnyékában alapkönyv

2024-ben beszerzendő szerepjátékok listája
AlVilág (Underworld rpg magyarul!)
Heimurinn (hivatalos kiadás)
Kígyókard
Witcher rpg 
(ezt még idénre vártuk, de végül is meg nem romlik. De jövőre már illene kihozni, vagy legalábbis kommunikálni róla...)

Legjobb szerepjátékos esemény 2023-ban
Ez most kemény dió volt, nem is tudnék győztest kiemelni. Inkább a legjobb három eseményt emelném ki, abban a sorrendben ahogy történt.
A Győrben tartott Kockás és Sárkányok mesélői workshop. Erről nem (sem) írtam, pedig hatalmas élmény volt. A "szakmás rész" is, de főleg a nagy beszélgetések, az éjszakába nyúló kocsmázásokkal. Találkoztam sok emberrel, akivel korábban csak interneten. Győr önmagában élménydús hely. 
Innen olyan járulékos nyereséggel távoztam, mint a Sárkányherceg című sorozat :)
Volt szerencsém a Budapesti Műszaki SZG Trefort Ágoston Két Tanítási Nyelvű Technikum (ami egy középiskola) egész éjszakán át tartó (20:00 - 06:00) iskola napján D&D 5. kiadást mesélni Alister barátommal. Na, az is hatalmas élmény volt. Egyrészt olyat még sosem tapasztaltam, hogy játékosaim magázzanak, de mikor a fél tanári karnál idősebb vagyok, valahol érthető. Én 15-16 év körülieknek meséltem, a 4 játékosra tervezett asztalom 7 fősre duzzadt, mert jöttek újabb és újabb jelentkezők, és még oklevelet is kaptam :)
Harmadiknak emlékezetes esemény a XI. Kalandorok Társasága volt, ami egy oldschool szellemiségű találkozó. Sok jófej emberrel találkoztam, volt akit jól ismerek, volt akivel csak egyszer találkoztam, volt akit csak neten keresztül ismerek, és olyan is, akit ott láttam először. A rendezvény a Kard és Mágia második kiadását helyezte fókuszba, átadtuk Lux Gábornak, a szerzőnek a közösség által titokban neki készített kalandmodul gyűjteményt, amit ő olyan lelkesedéssel fogadott, hogy még idén ki is adta

oklevel_trefort_1.jpgEzt le fogom lamináltatni :)  


A legnagyobb negatív csalódásom

Cyberpunk Red
Nagyon akartam szeretni. Szerintem baromi jó, rövid de fókuszált kampány meséltem benne. De a Cyberpunk Red rendszere egyszerűen nem jó. És akkor finoman fogalmaztam, mert ha azt írom, hogy teszteletlen és átgondolatlan vacak, azzal sem mondok valótlant. (Van egy kiberver, ami pénzbe és emberségbe kerül, de sebez 1d6-ot. Amennyit alapból is minimum sebez az ember, de az átlag inkább 2d6-ot, tehát komoly erőforrásért felezheted meg a sebzésedet :D )
Ez így elég szomorú, de sajnos igaz. Egyik szerepjátékban sem használtam ennyi háziszabályt, mint a CP Red esetén, még MAGUS-ban sem.
Továbbra is az egyik (ha nem a) kedvenc zsánerem, de be kell látnom, hogy ezt a játékot egyszerűen nem tesztelték rendesen. 

A legpozitívabb csalódásom
Paleomythic
Ez a játék konkrétan sokkal jobb, mint gondoltam, és eredendően úgy gondoltam, hogy nagyon jó. A legnagyobb baj vele, hogy az ősember téma nem valami mainstream, elég nehéz a csapatomon belül bepromózni, hogy "ezt játsszuk és ne 5E-t". 
Az erről szóló bejegyzésben már kilelkendeztem magam, mióta kipróbáltuk, azóta csak jobban szeretem. 

Mi nem valósult meg a 2023-as terveikből? 
A tavalyi terveim közül a Phandelver mesét nem játszottuk végig (most sem), de belevágtunk, továbbá a Heimurinn sem fért bele az idei évbe. De ha megjelenik, ez rögtön meg fog változni!
Egyre inkább azt érzem, hogy ez a modul egyszerűen hosszabb, mint amennyire jó. 
A többi elvárásom teljesült, szóval elégedett vagyok.

Kampánytervek 2024-re
Démonúr árnyékában kampány 0-tól 10 szintig. Egy epizodikus, de nagy átívelő történetben gondolkodom, ahol a karaktereknek gyakran kell szembenéznie nehéz morális és szociális helyzetekkel. Kb. az "embernek maradni, miközben az egész világ egyre állatiasabb" életérzést megcélozva.

Heimurinn saga. Már nem új hír, hogy jövőre várható az egyetlen igazán nordikus hangulatú szerepjáték hivatalos kiadása. Mivel én már rajongói project idejében is rajongója voltam ennek a játéknak, az egyik csapatomtól már előre elkértem pár játékülést, hogy kalandozzunk egyet az északi jeges szél birodalmában.

Kard és Mágia - Yneven. Nem, nem MAGUS, hanem KéM Yneven! Ez nagyon fontos. Ezt a régi MAGUS játékaink hangulatát megcélzó kampánynak szánom, ugyanazt a kalandozó érzést szeretném átélni, amit anno, de egy jobb rendszerben. Ebben a csapatban több emberben is nagyon erős a MAGUS nosztalgia, ezt tervezem kiszolgálni.

borito_3.jpgA csapaton belüli próbajáték megosztóra sikerült, nekem nagyon tetszett.

One shot játék tervek 2024-re
AlVilág. Ezt a játékot mindenképpen ki szeretném próbálni. Nem kizárt, hogy ha annyira jó, mint gondolom, valamelyik kampányomat ez követi majd. 

Kard és Mágia és Heimurinn. Ezeket feltett szándékom rendezvényekre vinni, hogy népszerüsítsük a magyar szerzők játékait. Kard és Mágiában gondolkodom valami Cherubionban játszódó kalandon.

Kampányokban részvétel játékosként
Jelenleg is benne vagyok egy D&D 5E partyban (Vízparti történetek stílusú, nem japános - de - távolkeletes). Ha egyszer ez kifut, várható egy görög hérosz tematikájú ugyanebben a rendszerben.
Remélem öcsém összehoz egy Paleomythic kampányt és azt se bánnám, ha Alister hozna egy Kígyókardot. 

Záró gondolataim így év végére
Szeretek szerepjátékozni. Mesélni és játszani egyaránt. Viszont egyre kevésbé élvezem a virtuális karatét, amit olyanokkal vívunk, akik pont így vannak ezzel mint én, de mást szeretnek a hobbin belül, mást tartanak fontosnak. Túl sok vitába keveredtem bele a legváltozatosabb témákban, kezdve a MAGUS most akkor a világ legcsodásabb, legjobb szerepjátéka, vagy egy kalap szar (egyik sem, jegyzem meg), vagy hogy szabad-e nekem kritizálnom egy fordítást, ha merészeltem pozitívat írni egy másik fordításról, amiben voltak hibák? Ismerve a habitusomat, nem fogok tudni szájkosarat tenni magamra, pedig jobb lenne... 
Szóval a 2024-es évre tett szerepjátékos fogadalmam az, hogy megpróbálok pozitív társalgásokra koncentrálni a kibertérben.

Boldog új évet, és sok kritikus sikert kívánok minden szerepjátékosnak!