UnderWold (AlVilág) ismertető

Irány az AlVilág!

Az AVU emberei kooperáltak egyet a Tuannal, és elhozták nekünk magyar nyelven az UnderWorld szerepjátékot, avagy magyarul az AlVilágot. Ezt nagyon köszönöm nekik, mert sikerült egy nem túl nagy, de mégis kicsit fájó űrt betölteni az rpg álmaimban.

Hogy ennek a szerepjátékos életemre gyakorolt hatását megértsük, kicsit bele kell néznünk Xinaf szerepjátékos múltjába, szerencsére kalauzolást vállalok. (Meta-poén: ebben a játékban Kalauznak hívják a mesélőt.)

Amikor még csak ismerkedtem a D&D 5. kiadásával, Alister barátom kitalált egy számomra nagyon szimpatikus környezetet egy D&D 5E one shot játékhoz, ez volt Új London. Egy viktoriánus korszak béli fantasy-Londont kell elképzelni, amelyben az 5E minden faja képviseltette magát ebben a gigászi metropoliszban. Emberek, elfek, minotauruszok, agyszívók... minden. Volt amiből több, volt amiből kevesebb, de mind létezett és semmi sem volt egzotikum. Ez adott egy kellemes multikulti kavalkádot.

Engem magával ragadott a mágikus lánggal világító lámpások utcaképe, amely alatt sétapálcás, cilinderes tiefling úr sétált egy elf hölggyel, az égen sárkány repült, és a minotaurusz városőrség udvariasan köszöntötte az uraságot, akinek rúnapisztolya az öltönye zakójában pihent. 

Ez volt az első találkozásom az urban-fantasyval. A játék amúgy szórakoztató volt, és sajnos nem szereztük meg a Faberge-tojást tojó Faberge-madarat, de számomra nagyon emlékezetes volt. 

Ez a zsáner sajnos nem nagyon tudott betörni a mindennapi játékaimba. Voltak rá kísérletek, de a többieket valahogy nem ragadta annyira magával, mint engem. Ez a fajta, nem hagyományos fantasy környezet szépen lassan igényből emlékké finomodott, és el is halványult.

A változást az AVU embereinek AlVilág szerepjátékot ismertető írása hozta el, melyből az is kiderült, hogy szeretnék megjelentetni magyarul. Mivel egy komplex cikksorozat foglalkozik az oldalukon a játék ismertetésével, kiegészítve játékbeszámolókkal és világleírásokkal, nem fogok belemenni a részletekbe, inkább egy gyors áttekintést adok.

borito.JPGVegyétek meg, mert jó!

A hosszúra nyúlt bevezető után nézzük, milyen játék az AlVilág!
Az alaphelyzet számomra izgalmas: a világból a technikai fejlődés eredményeképpen kiveszett a mágia (itt Ragyogás). Már nem találkozunk sárkányokkal, nincsenek szörnyek, szinte mindenre van logikus, tudományos magyarázat, amire nincs, arra majd később lesz. 
De a Ragyogás valójában nem tűnt el teljesen.
Csupán visszahúzódott mélyen a föld alá, távol a technikától, távol az emberektől.

A változást a metró hálózatok építése hozta el. Kis befolyásolás hatására a sínpályák olyan rúna-szerű mágikus jelek alakját követték, melyek el-elcsippentettek az utasok életerejéből (ti is tapasztaltátok már, hogy mindig fáradtak vagytok a metrón?), mellyel a Ragyogást táplálták. És ahogy a metró vonalak gyarapodtak, az utasok száma nőtt, úgy erősödött a mélyben a Ragyogás is. Ahhoz nincs elég ma sem, hogy a felszínen is megmaradjon, de odalent egészen más a helyzet.

És milyen hely az AlVilág?
Fontos leszögezni: az AlVilág hatalmas. Alagutak, csövek, barlangok, széles vagy nagyon szűk járatok kúsza hálója szövi be, mely több kilóméter mélyre visz. A FelVilágban nem is sejtik, milyen nyüzsgés zajlik odalent. Ugyanis a mélységben sajátos társadalmakban különleges lények tömegei élik a mindennapi életüket. Dolgoznak, harcolnak, kísérleteznek, remélnek, félnek, stb. A politika ugyanúgy áthatja a mindennapokat, mint a felszínen, csak a társadalmak berendezkedése más. 
AlVilág birtokok köré szerveződik. Ezek az uradalmak a városok, a civilizáció szigetei a vad káoszban. Ugyanis AlVilág veszélyes hely, minél mélyebbre hatol be valaki, annál rettenetesebb szörnyek lesnek prédára. A birtokok közt vannak Szabad birtokok, melyek szívesen látják az idegeneket, és Erősségek, melyek zárt közösséget alkotnak.

A Ragyogás
A Ragyogás kétélő kard: a mágikus hatásokat nagyban erősíti, ellenben a technikai eszközök megbízhatatlanná válnak. Minél modernebb az eszköz, és minél erőteljesebb a Ragyogás, annál inkább. A Birtokoknak megvan a maga Ragyogás szintje, mely meghatározza, mennyivel erősíti a mágikus és gyengíti a technikai dolgokat.
Vannak lények, akik annyira kötődnek a Ragyogáshoz, hogy anélkül létezni sem tudnak. Ezek a felszínen szinte pillanatok alatt megsemmisülnek. 
A Ragyogás néha annyira koncentrálódik, hogy tavakat alkot. Na, ekkor szabadul el a pokol. Egy ilyen tó birtoklása olyan elképesztő hatalmat biztosít, amelyet mindenki birtokolni akar. Háborúk, ármányok, szövetségek tépázzák AlVilág amúgy sem békés vidékét, ha egy tóra bukkan valaki...

És kik lakják AlVilágot?
A lent élőket a játék Szerzeteknek nevezi. Ez lenne a legtöbb szerepjátékban a faj megnevezése, de itt (általában) nem beszélhetünk fajokról, inkább hasonló sorsú egyedekről.

A Szerzetek listája:

Elveszettek: a múltból idekerült alakok, akik képesek korlátozottan manipulálni az időt. A FelVilágban általában meghalnak vagy pszichiátrián kötnek ki. Csak képzeljük el, mi történne, ha egy lovagi páncélt viselő elmebeteg feltűnne a körúton...

Hajléktalanok: a felszínen szánni való csövesek, az AlVilág népes és megbecsült nációja, akiknek itt lent otthona is van (sokszor igen fényűző). Az ő kezükben megbízhatóan működnek a modern technikai dolgok (pl. laptop, géppisztoly, stb.), amik egyébként a Ragyogás miatt megbízhatatlanok lennének.

Legendások: a FelVilágban élők közös érzése képes életre hívni odalent a Legendásokat. Ezek eszmék, vagy azokat szimbolizáló alakok megtestesülései. Regény vagy filmszereplők, mitológiai alakok. A Legendásokat a Ragyogás ébresztette fel, és nélküle nem létezhetnek, ezért a felszínre menve elpusztulnak, és a általuk képviselt idea szétterjed a környéken. Csak képzeljük el mit eredményez, ha Hasfelmetsző Jack ideája terjed szét hirtelen…

Nomádok: halhatatlanok, akik csak akkor pusztulnak el, ha szétvágják őket (vagy levágják a fejüket), darabokra robbannak, vagy feloldják őket valamiben (pl. sav). Azonban ennek ára volt: nem emlékeznek rá, kik voltak egykoron. Ezért is Nomádok: vándorolnak, és keresik a múltjuk nyomait.

Roncsemberek: a FelVilág szemetéből összebarkácsolt robotok, akikbe egy szellem költözött, ezért önálló személyiségként létezik. Akárcsak a Legendások, a Roncsemberek sem mehetnek fel a felszínre, mert a Ragyogás nélkül garantáltan megszűnik működni. A méreteik az aprótól a gigászig terjed.

Szörnyszülöttek: rémséges külsejű, általában állat-ember hibridek. Elméletileg semmi akadálya nincs, hogy a FelVilágba menjenek, azonban ismerjük a Minotaurusz vagy Frankestein szörnyének történetét, ezért a Szörnyszülöttek inkább kerülik a felszínt. Nem bosszúállók, inkább konfliktus kerülés jellemzi őket.

Vadak: az AlVilágba menekült, a Ragyogástól intelligensé vált állatok. A legtöbben kutyák, macskák, patkányok vagy fehér aligátorok (ezeket lehúzták a wc-n). Ellentétben a Szörnyszülöttekkel, a Vadak kifejezetten ellenségesek a FelVilágban élő emberekkel.

Vakondemberek: az AlVilág egyetlen valódi faja, gyakorlatilag az őslakók. Valódi nevüket csak ők tudják kiejteni, a Vakondember név a külsejükből jött. Remekül látnak a sötétben, éles karmaik vannak, és a mágia nagymesterei. Eléggé zárkózottak, Birtokaikon nem látják szívesen az idegeneket, ellenben ők fiatalon szeretnek kóborolni és tapasztalatot gyűjteni.

Normálisok: sima emberek, akik letévedtek AlVilágba. Ha tanácsolhatom, ne játsszátok ezt a Szerzetet! (A könyv is azt javasolja, hogy csak akkor, ha köré épül a kampány, de én nem kifejezetten tartom szerencsésnek, hogy egy játékos köré építsük mindenki más játékát is.)

beauty-and-the-beast-1987.jpgA játék egyik fő inspirációja a régi Szépség és a Szörnyeteg sorozat egyik főszereplője, Vincent, remek példája a Szörnyszülöttekre. 

A Szerzetek Céhekbe tömörülnek. Ezek (AlVilági viszonylatban) nemzetközi szerveződések, akik rendelkeznek valamilyen privilégiummal, valamilyen területen monopol helyzetben vannak másokhoz képest. A játékos karaktereknek fenntartott céhek:

Árkászok: ők alakítják ki az új alagutakat. Képesek érzékelni a Ragyogást, és ideiglenesen csökkenteni vagy növelni a mértékét.

Brávók: testőrök, katonák, orgyilkosok. Kizárólag nekik van joguk az erőszak alkalmazására.

Bütyökölők: őrült tudósok, akik a FelVilág szemetéből, a Ragyogást használva különös technológiai eszközöket (RoncsTech) gyártanak. Ők készítik a Roncsembereket is.

Falfirkálók: felderítő graffitisek, akik információkat és bűbájokat rejtenek el a falfirkákban. Az így közölt információt (pl. a helyi szörnyekről) csak képzett Falfirkáló tudja kiolvasni.

Kereskedők: ők szerzik be a FelVilág kincseit és hozzák le az AlVilágba. A RoncsTech alkatrészek, az étel és az információ a három legfontosabb árujuk, de mindenféle dolgot beszereznek. Ne feledjük, a mélyben egy rúd szalámi vagy néhány konzervdoboz, vagy matracrugó rendkívüli értéket képviselhet!

Könyvtárosok: a tudás gyűjtői és ismerői. Kiterjedt könyvtáruk segítségével hatalmat elméleti ismeretanyaggal rendelkeznek, melyet megfelelő ellenszolgáltatásért a közösség javára fordítanak. A könyvtár állhat könyvekből, de kis fecnikből, vagy vésett kövekből, esetleg RoncsTech számítógépből is.

Mendikánsok: az Úr elkötelezett hívei, akik kézrátétellel és további orvosi ismereteikkel segítik az AlVilág betegeit. Általában vándorolnak és koldulnak (de szinte sosem maradnak éhen vagy hajlék nélkül, hiszen a szent gyógyítókat mindenki szereti), ritkábban le is telepednek valahol.

Navigátorok: az AlVilág személy és áruszállítói. A Kereskedők elhozzák a FelVilág kincseit, de nem jutnának messzire vele a járművekkel bíró Navigátorok nélkül. A járművek elég sokfélék lehetnek, a szabadon járó metrókocsiktól kezdve a hajókig.

Számkivetettek: a céhtől száműzött kitaszítottak. Súlyos bűnt kellett elkövetniük, és a céhtagságtól megfosztva nem gyakorolhatják a mesterségüket, ráadásul senki sem nagyon mer nekik megbízást adni, mivel nem szeretnék a céhek haragját kivívni. (Képzeljük csak el, mi lenne egy Birtokúrral, ha befogadna egy Számkivetett ex-Brávót, mire az összes harcosa elhagyná…)

+1 Céh nélküliek: AlVilág lakóinak nagy része, nem játékos karakterek.

birtok.jpgA mélységben a Birtokok néha meghökkentően kiépítettek

A rendszer
A játék eredeti rendszere érme dobálásra épül, amely során minél több fej dobás elérése a cél. Mindenféle dolog ad plusz érmét, amivel növelhetjük a siker esélyét, ami azért is fontos, mert a nehezebb feladatokhoz több fej is szükséges lehet. 
Ez a nem hétköznapi megoldás azt a célt szolgálja, hogy minél egységesebb rendszert adjon az asztali és az élő szerepjátékhoz egyszerre. Mivel  én nem tervezek AlVilág LARP-ot rendezni, viszont kb. a hideg kiráz attól, hogy 3-5 vagy több érmét dobálgassunk, így én a páros-páratlan kockadobás rendszerére teszem le a voksomat (a páros siker, a páratlan nem). Ennek előnye, hogy bármilyen kockát használhatunk, akár egy próba alatt lehet mindegyik különböző. Bánatosan porosodnak a d12-id, mert nem szoktál barbárt játszani 5E-ben? Itt a lehetőség! A d4 a kedvenced, de ritkán dobsz, mert túl kicsit sebez? Itt nem hátrány a kevés szám! A teljes kockakészlet a rendelkezésedre áll akár egy dobáshoz is, ha így akarod! Ne feledd, ha csak az számít, hogy hány dobásodnak páros a végeredménye, a dobótest oldalszáma másodlagos.

A karakter „összetevői”:
– Szerzet (a faj helyi megfelelője)
– Céh (kasztnak felel meg, de valójában több annál, egy szervezethez tartozást is jelöl)
– 3-5 pozitív tulajdonság
– 0-2 negatív tulajdonság
– szakértelmek (a számuk a Szerzettől és a Céhtől függ)

Próba menete
1. Kockatartalék megállapítása
– 1K alapból
– 1K minden releváns tulajdonságért (pl. súly felemeléséhez az Erős tulajdonság és a Kitartó is jó)
– 1K Szerzet képesség vagy mágikus technika használatakor
– 2K minden releváns elsődleges szakértelem után (Szerzet vagy Céh szakértelem)
– 1K minden releváns másodlagos szakértelem után

2. Próbadobás, a páros értékeket összeszámoljuk.

3. Összevetés (az előre közölt) célszámmal.
– Átlagos: 1 siker
– Közepes: 2 siker
– Nehéz: 3 siker
– Félelmetes: 4 siker
– Eposzi: 5 siker

Ellenpróba esetén a célszám a másik dobás eredménye.

Harc 
A fent közölt rendszer alapjaira épül, annál bonyolultabb picit (nem sokkal). Viszonylag sok dobásból áll (kezdeményezés, támadás, védekezés, sebzés, sebzésellenállás), viszont csak 4 egészség szint van (és a negyedik a halálos/ájult, bár ez itt nem jelent automatikus halált vagy ájulást, de előbb-utóbb el fogjuk rontani a sebpróbát, ha nem stabilizálnak), így akár egyetlen kör alatt meghalhat valaki (bár ez ritka). 
Van egy második harcrendszere is, ez inkább a nagyobb seregek összecsapásakor használható. Ez sokkal absztraktabb megoldás, viszont 1-2 dobásból lemesélhető egy nagyobb csata is. 

Mágia
Összesen három féle mágia forma létezik  A legegyszerűbb a Bűbáj, ezekkel egy pillanatnyi hatást lehet elérni (pl. 1 óra alvás 8 árnyi alvásnak számít). Ez hasonlít legjobban a klasszikus szerepjátékos varázslatokhoz.
A Rítusok nagyhatalmú erők, melyek nem igazán játékosoknak készültek, nincsenek is kidolgozva, csak útmutatót kapunk az elkészítésükhöz. Ezek egész kampányt befolyásoló erők, melyek inkább leküzdendő vagy megakadályozandó próbatételek a játékos karakterek számára, mint eszközök. 
A Relikviák az előző két csoport között helyezkednek el. Nagyon nagy hatalmú mágikus tárgyak, melyek bőven a játékos karakterek erőszintjénél nagyobb erőt hordoznak, de van lehetőség megszerezni és birtokolni őket. Sajnos ez mindenképpen kellemetlen figyelmet von a tulajdonosára...

Kicsit kilóg, de valahol ide tartozik a RoncsTech, mely a FelVilág szemetét egyesíti a Ragyogás erejével. Így születnek a Roncsemberek is. 

A hangulat
A rendszer maga hangulatos, jól használható, de semmi extra vagy forradalmi. A hangulatot viszont jól kiszolgálja... és el is értünk a játék kulcs eleméhez.
Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de én filmszerűen látni vélem magam előtt, ahogy a kamera elindul lefelé... eljut a metróállomásig. Emberek a szerelvényre várnak. Majd lassan még lejjebb vándorol. Itt patkányok szaladgálnak a szennyvíz csatornák csöveiben. Majd lejjebb. Itt elindult egy alagút. És még lejjebb. Ez már egy barlang. Egy birtok kapuja. Majd lejjebb... 
És itt már két lábon járó, kidobott kávé automata beszélget egy kecskeemberrel, miközben két csöves a fenti meccset elemzi. És kezdődik egy új világ. Lent, az örök sötétségben,. ahol elhagyatott sínpárok, ősi járatok, csövek, lyukak, tavak, rémségek és persze az átszövő intrika uralkodik...
Ez a darkos, de közben kicsit rajzfilm szerű hangulat kifejezetten megfogott. A bevezetőben írt Új-London nagyon nem ilyen, de egy közös pontjuk van: egy városi környezetbe helyezi el a mágiát és annak hatásait.

A játék eredetileg New York alatt játszódik, de ha valaha mesélni fogom, a Budapesti alatti világra helyezem a hangsúlyt. 

budapest-metro-map.jpgBudapest Ragyogás rajzolatának metro hálózatának térképe

Valami összegzés féle
Szeretem az egyszerű mechanikákkal operáló rendszereket, amelyekben mégsem a vakszerencse dönti el a próbák sikerességét. Szeretem a megfogalmazott víziót és koncepciót kiszolgáló rendszereket is. Az AlVilág a kettő együtt. Remélem lesz olyan csapatom, amelyik szívesen kalandozna egyet Budapest alatt, hogy kikémleljék Bosco, a Pitbull terveit...