A nyelvtudás hiányának átka

avagy játékok, amikkel jó eséllyel nem tudok majd játszani

Sajnos az idegen nyelvek sosem mentek. Még az angol sem. Akartam én megtanulni, de sosem sikerült. Egyrészt, a tanulási módszerem biztosan rossz volt. Másrészt a környezetemben lévők rendre kigúnyolták rossz kiejtésemet és/vagy nyelvtanomat, így hamar elment a lelkesedés.

A végeredmény az lett, hogy cirka 10 év alatt sem tudtam megtanulni angolul. 

Ez rengeteg szempontból hátrány, több más dolog mellett a szerepjáték miatt is. Ebben a bejegyzésben azokat a játékokat veszem sorra, amivel nagyon szívesen játszanék, de nyelvtudás hijján valószínüleg kimarad.

Fontos: ez nem sorrend. Úgy írtam, ahogy eszembe jutott, a terjedelem sem jelent semmilyen priorítást. 

Legend of the Five Rings - Az öt gyűrű legendája (5. kiadás)
Ez a játék Rokuganon, egy fantasy-japán környezetben játszódó, narratív elemekkel tarkított rendszert használ, melyekhez speciális szimbólumokkal ellátott kockák is szükségesek.
A különlegessége az, hogy nagyon vissza kell fogni benne a klasszikus kalandozó hajlamokat, mert a rokugani társadalom jelentősen eltér a fantasyk kamu-európa jellegű hangulatától. 
Pl. a rokuganiak nem érnek hallottakhoz, azt a legalantasabb kasztok tagjainak a feladata. Ebben a világban egy élőholt különösen rémisztő.
Ebből fakadóan NEM pakolják ki a megölt ellenfelek hulláját.
A szamurájok az érintést nagyon szemérmesen kezelik. Egy nyílt utcán csókolózó pár legalább oylan megrökönyödést vált ki, mint ha más világban orgiát rendeznének a fő téren, fényes nappal.
A becsület legalább olyan fontos, mint az életerő. Az a szamuráj, aki elveszíti becsületét, meghal. Meghal, mert önként vágja fel a hasát.
A játék legalább akkora hangsúlyt fektet a szociális harcra, mint amit pengével vagy varázslatokkal vívnak. 
Szintén érdekes fokmérő a státusz. Ugyanis nem mindegy, milyen a karaktered hírneve. Külön móka, ha olyan döntés előtt állsz, hogy választanod kell a becsületed és a hírneved között, pl. a húgod éppen szül, azonban komplikáció lépett fel. Te egy nagyhatalmú sugendzsa (varázsló-pap szerűség) vagy. Megvan az erőd, hogy megóvd az életét neki és a gyermekének is. A becsületed azt kívánja meg, hogy rohanj oda és légy mellette. Azonban útban a házához, egy régi haragosod párbajra hív. Mit teszel? A becsületedre hallgatva elkerülöd a párbajt, bár tudod, hogy ennek híre fog menni, vagy elfogadod a kihívást, de a húgod és gyermekének életét kockáztatod? 
Több féle klánból vállogathatunk, melyeknek eltérő jellemzői vannak. Az Oroszlánok bátrak és jó harcosok. A Darvak költők, művészek és diplomaták (nem mellesleg a császár rokonai). A Skorpiók becstelenek, kik nindzsákat sem szégyellenek alkalmazni, ők adják Rokugan kémelhárítását (és kémeit is). A Főnixek nagyhatalmú sugendzsák és varázstudók. A Sárkányok rendkívül titokzatosak, senki sem tudja, mi is a valódi dolguk. Az Unikornisok remek lovasok, mivel évszázadokig a határokon kívül éltek, mert az akkori császár nyugatra küldte őket, hogy megismerjék a külvilágot. Sajnos túlságosan elkeberedtek a külvilági barbárokkal, ezért a többi klán lenézi őket. És végül a Rákok (a kedvenceim), akik nem ismerik a jómodort, de nem is dolguk: ők vádik a Homályföldektől elválasztó falat és ők verik vissza a goblinok és élőholtak rohamait.
Összegezve, ez egy nagyon jó világ és nagyon jó játék. Nagy kár, hogy sose lesz lefordítva :(

Legend of the Five Rings Roleplaying Game

 

7th Sea - Hét tenger (2. kiadás)
Az első kiadás lefordítva kiadta a Delta Vision kiadó, azonban az a játék, háááát... nem volt nagyon jó. A szabályrendszer nagyon nem jött be, a világa azonban elképesztően. 
Ez egy kalózos, kötélen himbálózós, felfedezős kalandjáték. Hangulatilag Karib tenger kalózai, Három testőr, Kerekasztal lovagjai, stb. Azért így írom, mert a játék egy fiktív, Európa szerű világon játszódik és minden nemzetet sajátos történelmi hangulatra építettek fel.
Ez talán a kedvenc világom. Nagy előnye, hogy ha nem akarsz belemenni a világ mélységeibe, elég annyit mondanod: az avaloniaiak olyanok, mint az Erzsébet kori Anglia + az Arthur király legenda. A Montaigne közeg XIV. Lajos Franciaországa, az Osszorok pedig Retteget Iván oroszai.
Ha el akarsz mélyedni benne, minden nép kapott egyedi vonást. Az Oszoroknál maradva pl. őket szó szerint az anyaföld, vagyis Télanyó védelmezi. Egyszer egy sereg megfagyott a hóviharban, akik betörtek az országba - júliusban.
A 2. kiadás szabályai sokkal jobbak. Itt is megjelentek a narratív elemek, de a játék határozottan akció fókuszú. Sajnos ennek se várható magyar megjelenlése...

7th Sea: Começou o financiamento da edição brasileira! - RedeRPG

 

Soth
Lehet rossz egy játék, ahol őrült kultistákat alakítotok, akik ha néha nem csinálnak valami tébolyult dolgot (mondjuk hisztérikusan felkacagni) akkor azt már megtetted, csak nem emlékszel rá?
Nem sokat tudok erről a játékról, de azt igen, hogy valami egészen beteg. A játékosok kultisták, akik Soth nagyúr felébresztésén fáradoznak. Éééés... ennyit tudok róla. :D Ez annyira rétegjáték, hogy szerintem senki sem fogja soha magyarul kiadni és igazából enélkül egész jól elvagyok.

Soth: a game of cultists vs investigators - Steve Hickey | DriveThruRPG.com

 

MouseGuard - Egérőrség (2. kiadás)
Elképesztő fantázia van abban, hogy egy feudális társadalmat felépítettek egerekkel. Nagyon különleges szembenézni az időjárás viszontagságaival, a ragadozók jelentette veszéllyel és úgy általában az egérlét kegyetlen és kemény világával.
Az már csak hab a tortán, hogy a játék rendszere kifejezetten megtámogatja a világot és annak atmoszféráját. A harc elképesztően taktikus, az osztagparancsnok és a mesélő előre meghatároz cselekvéseket, melyeket az egész csapat alkalmaz és azokat narrálják le. Ilyen lehet a mozog, támadás, védekezik, cselez, stb. 
Mivel a játék szereplői egerek, akikkel egy lezuhanó gesztenye is végezni tud, nem is számol egyéni HP-val, hanem a csapat képes olyan veszteségeket begyűjteni, ami karkaterhalálhoz vezet.
A képregények magyar kiadója sajnos egyelőre nem lát megfelelő piacot egy ilyen különleges szerepjáték magyar kiadásához, reméljük, hogy a D&D 5 és a Cyberpunk Red magyar kiadása megnyitja a többi játék előtt is a piacot.


The Witcher RPG - A Vaják szerepjáték

A  Vaják világa tömören összefoglalva: borzasztó, rasszista, szexista, erőszakos, brutális, véres, harcias fantasy. A világ a lengyel és más szláv vidékek és mitoszok hangulatára épít, ezért van egyfajta közép-kelet európai érzés benne.
Az ehez készített szerepjáték a legbrutálisabb rendszerek egyike, amit valaha láttam. Itt a leggyengébb szörny is életveszélyes kaland a legtöbb halandónak, de akár egy kisebb csapatnak is. Kivéve ha van a csapatban vaják, aki azonban a szoicális helyzetekben válik nyűggé.
A játék rendszere méltó a világhoz: nagyon könnyű benne kritikus sikert dobni és ha egyszer megtörtént, annak brutális hatásai lehetnek. Itt röpködnek a testrészek, szakadnak a végtagok, ömlenek a belek, stb.
Igazság szerint ennél a rendszernél látnék esélyt, hogy egyszer talán megjelenik magyarul. Persze ez nagyban függ a sorozat magyarországi nézettségétől és a D&D 5. kiadásának sikerétől, de reménykedjünk benne, hogy egyszer fogunk együtt nilfgardi kereskedők beleiben táncolni.

Amazon.com: The Witcher RPG (Book): Toys & Games

Ezek a játékok azok, amikkel valószínüleg (bár ki tudja) nem lesz alkalmam játszani. Sok kiváló játék létezik, sok magyarul is elérhető. Nagyon várom a (remélhetőleg hamarosan) magyarul is megjelenő D&D 5. kiadását és a Pengék Szövetségét is :) (Érdekes, de a Cyberpunk Red nem izgat...) 

A lista a teljesség igénye nélkül készült el. Nem részleteztem, de nagyon érdekelne a Barbarians of Lemuria (fasza Conanos hardfantasy), a Warhammer fantasy és a Warhammer 40K valamelyik verziója, az FFG narratív Star Wars rendszere és még sok másik is. De a fent leírtak miatt fáj igazán a szívem :(