Cyberpunk 2077 lelkendező

CRPG egy RPG blogon? Blaszfémia!

Kissrác korom óta játszom számítógépes játékokkal (a sárga kazettás "Sega Mega Drive" játékok mellett). Prince of Persia, Stunts, majd később Age of Empires, Mortal Kombat, Commandos, Imperium Galaktika 1-2, stb... csupa nagy nevek :) 

De igazi gémer sosem voltam. Szerettem persze gépezni, de mindig több éves (néha évtizedes) lemaradásban voltam, mert modern PC-re sosem futotta. Ha egyik tönkrement, bontóból vettünk egy valamivel jobbat. Mikor lett internetem, akkor Youtube-ról néztem csorgó nyállal a játékbemutatókat, amelyekkel mások játszanak.

Persze a legjobb grafikájú játékok, tehát az asztali szerepjátékok (melyeket az elmém jelenít meg) mindig ott voltak. :)

Ez a tendencia idén karácsonykor változott, mikor egy felső-közép kategóriás gémer PC-vel lepett meg csodálatos feleségem, és egy egészen addig teljesen elérhetetlen játékkal, melynek címe: CYBERPUNK 2077.

Magyarítások Portál | Hír | Cyberpunk 2077Hello, Night City!

Mitől szerepjáték egy videójáték?

Amikor videójátékok esetében szerepjátékról beszélünk, az alatt elsősorban azt értjük, hogy a karakterünknek vannak tulajdonságai, amelyeket a fejlődés során fejleszthetünk. Ez önmagában elég, hogy "rpg" kategóriába essen egy játék, ha pedig van története, vannak a szereplők között párbeszédek és azok befolyásolják a történet alakulását, akkor az ember már igazán elégedetten bólogat.

Azt hiszem, beláthatjuk, hogy ez nagyon távol áll a "valódi", azaz esetünkben "asztali" szerepjátékoktól. Legyen bármilyen jó is, korlátozottak a döntéshozásai lehetőségek. Éppen ezért azt érdemes meggondolni, mennyire ad szerepjátékos hangulatot egy videójáték. 

Ezidáig a kedvenc számítógépes szerpejátékom a Star Wars: Knights of the Old Republic 1-2 (a Régi Köztársaság lovagjai) voltak. Ez egy D&D 3.5 alapú, Star Warsos játék, remek sztorival, izgalmas karakterképességekkel. 

Ahogy fent is írtam, szerettem gépen játszani, de igazán sokáig nem kötött le egyik játék sem, hogy több száz (leírva is durva) órát beleöljek. És ha valamelyik jobb játékot végigvittem, szívesen elővettem újra egy-két év, esetleg hónap múlva. A nevezett KotOR 1-2 is kétszeresen végigjátszott játékok voltak, egy-egy év különbséggel.

És akkor most beszéljünk a Cyberpunk 2077-ről!
Arról, hogy mi a  Cyberpunk már írtam korábban. Egy disztópikus, sötét jövő, melyben megacégek sanyargatják az emberiséget, önös érdekeik szerint, az emberek gép beültetéseket (kibervereket) ültetnek magukba, és az egész világot átszövi a kétségbeesés és az erőszak.

A játékot nem tervezem bemutatni, egyszerű okból: azt már több százan megtették. Amiről írni szeretnék, hogy én hogyan éltem meg a vele való játékot. Milyen érzéseket váltott ki, mennyire éreztem szerepjátéknak. A megjelenéskor nagyon rossz kritikát kapott a sok bug miatt a játék, szerencsére az eltelt egy év a nagy részét kielégítően orvosolta, én igazán zavaróval nem találkoztam.

Látvány
Leszögezem: nem tudtam max. grafikával játszani a gépemen, és volt pár zavaró fizikai bug, de összességében a játék gyönyörű volt. Nem csoda, hogy miután a legmodernebb játékom ezelőtt több, mint 10 éves volt, ez pedig egy felső kategóriás játék. Én konkrétan volt, hogy fél órán át csak vezettem boldogan a kocsimat.

Fotorealistyczny" Cyberpunk 2077 z ponad 50 modami. Nvidia chwali dokonanie  fanów • Eurogamer.plAutószimulátornak silány, de nekem a vezetés is élmény volt.

A sztori
Mivel ez a játék teljesen elérhetetlennek tűnt, elkövettem azt a hibát, hogy mindent elolvastam róla. Emiatt sok meglepetés nem ért, de a sztori így is a földhöz vágott. Nagyon durván rétegelt sztorit kapunk, és a fő szál mellett több száz (!) mellékküldetést is elvállalhatunk. Ezek egy részét kapjuk, más részüket keresni kell. Némelyike komolyan kihat a fő történetszálra is! 
Nem fogok spoilerezni, mert ha valaki játszani akar vele, had élje át a teljes élményt. Annyit mondhatok, hogy bár több befejezést kifuttattam (a hét lehetséges végkifejletből négyet!), mindegyik nagyon felkavaró volt, ami után nehezemre esett elaludni.

A hangulat
Na, az beszippantott. De nagyon beszippantott. A neonfények, a futurisztikus (de nem túlságosan futurisztikus) felszerelések, a több tucat fegyver (melyet mind élmény elsütni, jaj, de jó érzés lövöldözni basszus!), nagyon király. Az utcánkon hajléktalanok, drogtól kóválygó fiatalok, szerelmespárok, erőszakos bandák (melyek szórakozásból elkapnak járókelőket és agyonlövik őket, de persze beleszólhatunk, ha merünk), embereket igazoltató rendőrök... Night city él. Persze ha "le akarjuk buktatni" akkor sikerülni fog. Az emberek egy idő után ismétlik magukat, a járókelőknek nincs valódi célja, stb. De miért akarnánk ezt? Az élő-lüktető város illúzióját megkapjuk, ha nem akarjuk bármi áron elrontani. Merüljünk el az élményben inkább!
Az sem semmi, hogy míg a legtöbb játékban az NJK autósok mindig szabályosak, itt nem. Általában igen, de néhány átmegy a piroson, ráhajt a járdára, belénk ütközik... 

Szerelmi szálak
Több románc is indítható, amelyek túl sok mindent nem befolyásolnak (na jó, némelyik de), viszont érdekesek. Én konkrétan azért csináltam egy női karaktert a férfi után, mert fel akartam szedni az egyik leszbikus csajt (jelentem sikerült!).

One of the characters in Cyberpunk 2077 has a Radiohead tattoo | VG247

Judy a legjobb csaj Night Cityben. Első végigjátszásomkor szomorúan kellett szembesülnöm vele, hogy a lányokra bukik. 

Karakteralkotás
Ez elég közismert infó, de azért ellövöm: nem csak, hogy a hajunk színét, hosszát, stb. tudjuk állítani, hanem MINDENT. A pupillánktól kezdve a bőrhibákon át a nemiszervekig.
Egy dolgot nem: a karkaterünk nevét, mely V (ejtsd: Ví). V lehet nő és férfi is, de mivel ebben a világban a testalakítás kb. a mi világunk fodrászhoz menetelének a szintjén van, a testünk, a hangunk, de még a nemiszervünk sem kell összeilljen. Ne akadjunk fent ezen, a test itt már csak eszköz. 

Mennyire tekinthető szerepjátéknak?
Jobban, mint az általam ismert legtöbb PC játék. A valódi gémerek tutira tudnának hosszan sorolni még szerepjátékabb szerepjátékokat, nekem majdnem megadta az érzést. Nyilván nem tudta és nem is akarta elhitetni velem, hogy egy asztali szerepjáték teljes szabadságát élvezem, de elég sokat adott. Vannak pl. küldetések, amelyeknek nem vagy alig van játéktechnikai haszna, csak olyan emberi, mint pl. elmehetünk egy barátunk temetésére. 
A legtöbbször azt olvastam, hogy a Witcher 3-hoz képest nem annyira jó. Ízlésről nem vitázom, én belevágtam a Witcher 3-ba is, de ez sokkal jobban elvarázsolt.

Leet | Kiszivárgott a Cyberpunk 2077 teljes Night City térképeNight Cityt nem az éjszakai élet miatt hívják így. Egy Richard Night nevű üzletember tervezte meg, akkor még Colorado City néven. Csupa neon és hazugság. 

A szikár számok
Jelenleg 127,1 óránál tartom a Steam szerint, ezalatt kétszer végigjátszottam, és kiváncsiságból még két további befejezést is kipörgettem a második végigjátszással. Az első végigjátszás után letöröltem és pár napot a Witcher játékokkal foglalkoztam, de (kövezzetek meg) annyira nem tudtak lekötni, annyira vágytam vissza Night Citybe, hogy leszedtem őket és visszaraktam a CP-t. 

Kinek ajánlom? Kinek nem?
Akit nem zavarnak a hosszú párbeszédek. A magyar felírat elég jó egyébként, sok király szleng kifejezést tartalmaz, bár állítólag nem teljesen pontos, a sztorit visszaadja. Aki csak harcolni akar, a sztori nem érdekli, annak kevésbé ajánlom, mert a játék első felében igencsak halandók vagyunk, még pár utcai vagány is komoly fenyegetés, és később is lesz olyan ellenfél, amely megizzaszt. 

Cyberpunk 2077 — from the creators of The Witcher 3: Wild HuntIgen könnyű meghalni a játékban.

Összegzés
Hogy mi lesz most? Nem tudom. Talán egy időre el tudom engedni. De lehet, elmegyek csak autókázni benne. Nekem életem legjobb játékélményét adta  a Cyberpunk 2077. Lehet, hogy nem hibátlan, és nem is adja a szerepjáték végtelen lehetőségeit... de amit megad, az több, mint elég. Én a befejezések mindegyikének a hatása alatt voltam még hosszú órák múlva is (nem sokat aludtam a héten), sőt, napok múlva is. Még mindig nem múlt el, igazság szerint. Soha egy játék sem gyakorolt rám ekkora hatást. Egyszerűen nem tudom megunni.