Feltört bolygó ismertető, de nem hagyományos módon

Posztapokalpitkus cégdiktatúrás cyberpunk játék!

A Feltört Bolygó (Hack the Planet) egy Forged in the Dark játék (tehát a Kések az Éjben (Blades in the Dark) rendszerét használja), ezúttal cyberpunk stílusban. Én nagyon szeretem a FitD játékokat, írtam korábban a szintén magyarul megjelent Pengék Szövetségéről (Band of Blades) is. Itt és most meg is ragadom a lehetőséget, és köszönetet mondok a Kalandhorizont Kiadónak, és azon belül Bakk Lászlónak, aki nélkül sosem ismerem meg ezeket a játékokat, márpedig ez a rendszer a kedvencem (de legalábbis az egyik kedvencem) lett.

A Feltört Bolygóról azonban eredetileg nem akartam ismertetőt írni, noha tetszett a játék. De akkor mi a baj?

Maga a szabályrendszer nagyon kis mértékben tér el a Kések az Éjbentől. Aki ezt akarja megismerni, jobban jár, ha elolvassa Eraman ismeretőjét az LFG-n, ami egy nagyon szépen felépített bemutató. Én már a korábbi ismertetőimnél is inkább a világot, a hangulatot akartam megfogni, a rendszer tömör leírása sosem volt erősségem. Másrészt a cyberpunkról már írtam általánosságban itt a blogomon belül is. Felvetődött a kérdés, hogy mégis mit érdemes nekem még leírnom? 

A választ az LFG-n Theszeusz adta meg, aki feltette a kérdést: "Érdeklődnék, hogy a Blades és kiberpunk kistestvére, a Feltört Bolygó világai milyenek? Érdekesek maguk a világok? Vagyis ha lehámozom ezeket a szabályokat, akkor is van róluk annyi leírás, hogy izgalmasan lehessen velük játszani egy másik hozzárakott szabályrendszerrel?"

Később pedig azt a megjegyzést fűzte hozzá: "Az a "baj" a cyberpunk játékokkal, hogy amennyire izgalmasnak tartottam régebben a kibervereket régen így játékszinten, most már még játékszinten is kiráz tőlük a hideg... Viszont a cyberpunk (vagy inkább "neon noir"?) világokat még mindig érdekesnek találom."

Ezek jogos kérdések, és jogos következtetések. Megkísérlek tehát egy olyan, nem hagyományos ismertetőt írni, amely megragadja a hangulatát, segít eldönteni, kinek való vagy nem való a játék, és boncolgatom, mennyire Kések az Éjben és mennyire cyberpunk a Kések az éjbenes cyberpunk?

Feltört Bolygó (Könyv+PDF) - Kalandhorizont könyvek
A borító szépen visszaadja a megcélzott hangulatot. Viszont több kép nem lesz, egyrészt van a játék oldalán legális betekintő a kiadványba (nem kötelező végignézni, de pörgessetek bele bátran),  másrészt vegyétek meg a könyvet.

A hosszúra nyúlt bevezető után akkor nézzük, milyen világban játszódik a Feltört Bolygó?
A klasszikus Cybeprunk közegben a valódi hatalmat a cégek birtokolják a nem túl távoli jövőben. A kormányok inkább bábok, akiket a gazdag vállalatok kijátszanak, manipulálnak, néha zsarolnak. Ami ebből fontos: bár a valódi hatalom a cégeké, de azért vannak kormányok, akiknek vannak törvényeik, amit a dúsgazdag és befolyásos megavállalatok sem hagyhatnak nyíltan figyelmen kívül.
Nos, itt ez kicsit másképpen néz ki.

A Feltört Bolygó alaphelyzete, hogy történt egy szörnyű klíma katasztrófa. Ez tényleg elég kemény lehetett, mert a klasszikus társadalmat és civilizációt gyakorlatilag megsemmisítette. Nincs internet. Nincsenek meg a könyvek nagy része sem. Az emberiség által felhalmozott tudás nagy része teljesen megsemmisült, és felnőtt egy olyan generáció, majd még egy, akik már ebbe születettek bele. Ebbe a posztapokaliptikus világban épült fel 1. Menedék városa, ahová a világ minden tájáról özönlenek a klímamenekültek. A város két zónára oszlik: a menekültek tömege alatt roskadozó, mélyszegénységig nyomorúságos zöld zónára (irónikus, tenyérnyi zöld felület nincs a zónában) és a gazdagok és döntéshozók által lakott céges zónára

A várost a Cégtanács vezeti, mely három megavállalat alkot: A Biztonság (mely a törvényekért és azok szigorú betartásáért felel, kb. ők I. Menedék KGB-je/Getsapója/Securitatéja/AVH-ja, stb.), az Információ (akik gyűjtik és rendszerezik az információkat, továbbá ők döntik el, mit adnak ki a lakosoknak), és a Tápláló (az élelmezésért felel, továbbá nekik köszönhetjük az élelmiszerbe rejtett apró kis nanobotokat, a nanitokat, amelyek egyrészt segítenek meggyógyítani a betegségekből, másrészt megfigyelhetővé teszik az embert, mivel a Cégtanács bármikor kinyerhet minden információt a lakosok nanitjaiból, így ezek egyszerre áldások és átkok). 

A játékosok persze nem a dolgos munkások közül kerülnek ki. Akár hacker, akár veszedelmes gyilkos, akár tudós, vagy csak egy balhés punk is a karakterünk, egy közös tulajdonsága lesz a többiekkel: mind Gikszerek vagyunk. A Gikszer nem más, mint az a személy, aki feltörte a nanitjait. Tehát minden előnyét élvezi továbbra is, de a cégek nyilvántartásából kiírja magát. Mivel, mint minden jó diktatúrában, itt sem ismeri el a vezetés, hogy a rendszere kijátszható, az ilyen személyeket apró kis hibának, Gikszernek tekinti.

A természeti környezet
A természeti katasztrófákat itt istencsapásoknak nevezzük. Van itt minden, amit el tudunk képzelni, szökőár, tornádó, földrengés, vulkánkitörés... I. Menedék különlegessége, hogy ellent tud állni az istencsapásoknak. Ez minden tudós, kutató és munkás legfontosabb feladata: olyan épületeket, védőhálókat és ki tudja mi mindent tervezni, alkotni, gyártani és üzemelni, ami megvédelmezi az 1. (és talán az utolsó) menedékét az emberiségnek. 
A FitD játékokra jellemző módon a könyv nem veszteget sok szót rá, hogy pontosan hogy is működnek ezek. A legtöbb karakter magasról tesz rá, amíg működik, de ha szükséges, könnyű kitalálni áltudományos magyarázatokat.

Külön tetszett, hogy bár elméletileg a Menedéken kívül nincs érdemi esély a túlélésre (legalábbis hosszútávon), mégis vannak olyan csoportok, frakciók, akik köszönik, jól megvannak a civilizáció védelme nélkül. Nomádok, szektás elmebetegek, és őrült tudósok is választják a közvetlen életveszélyt a város börtöne helyett.

Mert életveszély az van. Még a nap is halálra süt, ha megfelelő védelem (teljes testet fedő, erős ruházat, vagy éppen az Ernyő néven elhíresült drog) nélkül pár percet is kint töltesz fényes nappal. És ez még csak nem is istencsapás... (Ez egyébként I. Menedékben is így van, csak ott vannak épületek ahova behúzódhatsz.)

A társadalmi környezet
Fent már vázoltam a cégek diktatúráját, és a karakterek kitörését a rendszerből (egyébként teljesen különböző módokon válhat valaki Gikszerré. Elvben akár véletlenül is).
A társadalom legalacsonyabb lépcsőfokán állnak a Buktatók. Ők azok, akiket a klímaválságért felelősnek kiáltottak ki. Ezek rendre elég idős emberek. Hogy valóban felelősek-e a történtekért (mert vezető politikusok, vagy környezetszennyező cégek dolgozói, vagy hasonlóak voltak) nem is igazán számít, az ártatlanságot szinte lehetetlen bizonyítani. Néhány Buktatót megtűrnek (hiszen bármikor lecsukhatóak ha úgy van), de a legtöbbet Reformra küldik (így nevezik a kényszermunkatárborként működő börtönt).

Utánuk jönnek (talán velük egy szinten vannak?) a bűnözők. A zöld zónában a bűnözés elég mindennapos. A nyomor nem az ember legjobb részét hozza elő, márpedig I. Menedékben kizárólag élelemből van elég (a minősége és íze más kérdés), a szegénység attól még szegénység. A bandák veszélyesek és erőszakosak, és sok van belőlük. Némelyek félig-meddig hivatalosan a cégek megbízásából működnek. Jah igen, ti is egy ilyen bandát fogtok alkotni, kedves játékosok.

A következő társadalmi réteg a menekültek, akik szárazföldön vagy a vízen át érkeztek I. Menedékbe. És jönnek. És jönnek. És jönnek. A menekülteket itt sem szeretik jobban, mint a valóságban. Érdekes lehetőség viszont, hogy a ma is létezők kultúrák elemeit beemeljük a játékba. Mivel senki sem tudja, hol található I. Menedék (az tuti, hogy víz mellett), azt se tudjuk, melyik kontinens, azt se, melyik ország, így tekinthető a kultúrák olvasztótégelyének. Pontosabban, az Információ valószínűleg tudja, de nem akarja, hogy a lakosok ilyesmivel foglalkozzanak. A menekültek is bárhonnan jöhetnek.

Végül pedig vannak őslakosok, akiknek már a nagyapja is részt vett I. Menedék építésében. Ők és a leszármazottaik a legtöbbre becsült csoport a városon (legalábbis a zöld zónán) belül. 

Elvben vannak cégesek is, de a játékosokat ez csak úgy érintheti, ha valamiért kikerült a karakter abból a világból. Kirúgták, tönkrement a vállalata, esetleg fenyegette egy Cégtanácshoz közelebb álló profitját. Nem minden cégnek van képviselete a Cégtanácsban.

A rendet az Őrszemeknek nevezett rendőrségi állomány kéne fenntartsa... csak sajnos a legtöbbjük maga is erőszakos, aljas, önző és becstelen. Nekik parancsolnak a Kihallgatók, akik a mi világunk nyomozóinak feladatait látják el. Ők a Cégtanács hangja. Az egyszerű gyilkosságok, verekedések és hasonló csalafintaságok miatt még nem küldenek Kihallgatókat, ahhoz elegek az Őrszemek is. Ha valaki mondjuk a Cégtanács ellen propagál... az már más tészta.

Azonban ezek a rendvédelmi csoportok semmiségek a Cégtanács ökleihez, a Szimatokhoz képest. Ők vadásznak a Gikszerekre. Csúcsmodern kiberverek és harci képzések, teljesen szabad kéz, teljes törvényen felül állás. Ha egy Szimat feltűnik, mindenki eltűnik. Izzó kék szemoptikájukról (melyen át elvben szekennelik is a nanitokat) felismerhetőek, mert ha már nyíltan megjelennek, nincs szükség álcára.

A technológiáról
Nos, ez itt egy nagyon érdekes dolog, ugyanis a Feltört Bolygó technológiai szintje egyrészt sokkal fejlettebb mint a mienk, másrészt sokkal fejletlenebb. És ellentétben a Cyberpunk 2020 játékkal, ez tudatos döntés eredménye.
Mint fent írtam, nincs internet. Sőt, szinte semmilyen adatbázis sem maradt fent, elveszett a múzeumok és könyvtárak, tehát a régi világ tudásának nagy része is. Ez a világ a tudatlanságra épült fel, morzsaként gyűjtögetve a régi világ információit. Klasszikus értelembe véve nincs se média, se telekommunikáció (mivel a régi műholdak sincsenek már meg). Azért az, hogy egy cybeprunk világban nem létezik mobiltelefon, legalábbis érdekes. (Valójában van, de szinte beszerezhetetlen, és mivel a Cégtanácshoz tartozik, arra az esély, hogy egyszerre több karakternek is legyen, a Cégtanács hálózatán kívül ilyesmije, elenyésző.) Fontos megjegyezni, hogy bár internet és egész térséget átívelő hálózatok nincsenek, de kis lokális hálózatok és számítógépek vannak, így a hackereknek, ha nem is ugyanaz a szerepük, mint egy dekásnak, azért hasznosak, de nem nélkülözhetetlenek. 

Ellenben vannak kiberverek. Viszont ezek sem annyira a hétköznapok szerves (hehehe) részei, mint a legtöbb CP játékban. Mivel igazán jó beültetést főleg a cégektől lehet szerezni, a legtöbb Gikszernek utcai dokik által beültetett, kidobott és újrahasznosított implantjai lesznek. (Vagy egy NAGYON jó barátja valamelyik cég raktárában dolgozik...) Ez a technológia viszonylag friss, a beültetett végtagok könnyen meghibásodhatnak, lehetnek zajosak, csúnyák, stb. Nem olyan csilivili, mint a legtöbb cyberpunk játékban, na.
//Technikai rész: a kiberver szerepe annyiban mechanikai, hogy adhatnak egy pontot egy választott cselekvésben, akár az emberi maximum fölé is növelve azt, viszont csökkentik a maximális stresszt. Ez elég nagy szívás, aki ismeri a FitD játékokat, az tudja. A narratív szerepük sokkal nagyobb, pl. hogy mennyire jó a minőség, azt a játékos határozza meg a karakterének ismeretében. Egy excéges zsoldos kezdő kibervere valószínűleg jobb, mint egy csöves bevándorlóé. Mindenki egy kiberverrel kezdi a játékot.//
A telekommunikáció eszköze az úgynevezett okospapír. Ezt sem részletezi túl a játék, hogy pontosan micsoda, de kb. egy digitális, neonfényű tábla, ami viszont ténylegesen papír szerű hártya réteg, amin a reklámok és hírdetmények láthatóak. Egy hacker akát fel is tudja törni. Magánhasználatban sem különösebben ritka, kb. az sms, a messenger és a hírdetőtáblák helyi megfelelői.

Ami fejlettebb még a mi világunknál, az a 3D nyomtatás (a nyomtatott pisztolyok pl. mindennaposak, bár nem a legjobb minőségűek) és a járművek. Mindenféle futurisztikus motor, autó, sőt, repülő és léghajó lehet a karakterek és NJK-k birtokában. Elmondhatjuk, hogy I. Menedék baromi nagy.

A pénz mint olyan, nem létezik. A kereskedelem és a gazdaság egyetlen fizető eszköze a nyers energia, amit itt (gondolom hagyománytiszteletből) Joule-nak hívnak. Minden Joule-al működik. Ezt lövik ki az energiafegyverek, ez hajtja a járműveket, ebből vehetsz új ruhát, stb. A tárolásuk módja nagyon változatos, de az közös bennűk, hogy minden tároló csatlakozója kompatibilis a befogadó aljzatokkal. Így tök mindegy, hogy neked milyen a fegyvered, fel tudod tölteni, ha egy Joule raktárhoz érsz. Ezt az energiát a Reformra ítélt fegyencek állítják elő és helyezik erre (szintén általuk) gyártott tárolókba.

És milyenek a karakterek?
Elég széles skálából választhatjuk ki szeretett karakterünk archetípusát. Van közelharcos (Penge), titkosügynök (Rafkós), beszivárgó (Kanóc), hacker (Lidérc), mesterlövész (Leső), istencsapásokra specializált tudós (Lángész) és feltaláló/szabotőr/orvos (Nyomaték). Ezek kb. megfelelnek a Kések az Éjben játékkönyveinek (Penge = Daraboló, Leső = Kopó, Lidérc = Suttogó, stb.), de azért nem teljesen. Ezek a játékkönyvek sokkal szabadabbak, mint a legtöbb kaszt rendszer, főleg, hogy van átjárás egymás képességeibe. Inkább azt adják meg, milyen stílisú játékban szeretnél kitűnni a többiek közül. Elvben bárki megpróbálhatja feltörni a megacég adatbankját, de a Lidérc kapja hozzá a legtöbb eszközt, amit csak tetemes energiabefektetéssel tud más szerep kompenzálni (de akkor már célszerűbb Lidérccel játszani). Ugyanígy, bárki képes lehet kardokkal vagdalkozni, de a Penge kiemelkedően jó lesz ebben.

A fentieken túl rajongók által készített szerepkönyvek is bekerültek a játékban és ezek talán még hangulatosabbak, mint a gyáriak. A kedvencem a Tökély, egy öntudatra ébredt (vagy nem) mesterséges intelligencia által mozgatott android. Nagyon feelinges az Elveszett is, ami nem más, mint egy mecha, amelybe betöltöttek egy emberi tudatot. Ez gyakorlatilag a Gólem és a Vámpír megfelelője a Kések az Éjbenből, de nagyon jól sikerült átportolások. 

Bandából is hasonlóan sok féle van. Játszhatunk zsoldosokkal (Tisztogatók), motorosbandát (Nyesők), olyan tolvajokat, akik léghajókról ugrálva hatolnak be a célterületre (Üstökösök), van egy nagyon fura lehetőség, amennyiben istencsapásokat tanulmányozó konvojt akarnánk alakítani (Hárítók), és mindenféle tiltott árút csempésző csapatra (Drótok) is.
A rajongók ide is alkottak, így a fentiek kiegészültek a géngyűjtögető félkatonai alakulattal (Rangerek), az anarchista/szocialista forradalmárokkal (Úttörők) és az istencsapásokat imádó szektásokkal (Viharkiáltók).

Kinek ajánlom és kinek nem?
Mint minden FitD játék, a Feltört Bolygó sem foglalkozik piszlicsáré részletekkel, mint a lőszerek száma, vagy a kaja pontos mennyisége, így mindenképpen azoknak ajánlom, akik élvezik az absztrakciókat. Akik kedvelik a cyberpunkot, a posztapokalpitikus és a disztópikus témákat, de egyiknél sem ragaszkodnak a vegytiszta formához. Akiknek fontosabb, hogy a karaktere menő legyen, mint hogy mindig a legoptimálisabb értékét használja. 
Akik a realitást keresik a játékokban, és a technikai részletek érdeklik őket, vagy szeretnek egy karaktert heteken át csiszolni, ezerszer átgondolva matekozni ki, hova tegyék az utolsó pontot... na, nekik nem.
Itt ugyanis nagyon sok mindennek te adod meg a szerepét és a fontosságát. Ott van a "karakterlapodon" a lehetséges felszerelések között, hogy "módosító eszközök". És ha megkérdezel engem, mint mesélőt, mire való, vissza fogok kérdezni, hogy "szerinted mire való"? Mert ezt bizony te mondod meg. Én max. azt fogom veled közölni, hogy amire használni akarod, az mennyire kockázatos akció és mennyire hatékony. És lehet, hogy a következő játékban már több mást fog jelenteni, mert egyszer egy hamis igazolvány, máskor egy arcmaszk, harmadjára pedig egy koktél, ami valójában halucinogén drog.
Akinek ez sok, aki szereti ha a játék egyértelműen megmondja, mit tehet és mit nem, annak szintén nem ajánlom.

A végére egy dolog ami viszont nem tetszett
Ez nem a magyar kiadás hibája, de valamiért a könyv mérete nagyobb, mint a többi FitD kiadványé. Ez így van az eredetivel is, és nagy hiba, mert szerintem a képeket nem ekkora kiadványba szánták, ugyanis némelyik konkrétan pixeles. Ez azért nagyon nagy kár, mert egyébként iszonyatosan hangulatosak. 

Összegzés
Kiváló, hangulatos játék, amelyben rengeteg féle játékstílus megvalósítható. Ki lehet domborítani a diktatúra elleni harcot, és lehettek szabadságharcosok. De rátehetitek a fókuszt a kiberverekre, és törekedhettek szuperkatonává válni. Lehettek rablók, akik raktárakat fosztogatnak: De tanulmányozhatjátok az istencsapásokat is, akár azért, hogy rájöjjetek, hogy lehet megállítani, akár azért, hogy felhasználjátok az erejüket. 

Egy személyes vélemény a legvégére: én örülnék, ha még több FitD játék kijönne magyarul. Reménykedve tekintgetek újra és újra a Kalandhorizont oldalára. Na, nem mint ha a Ködvárosnak nem örülnék :)