Kalandozások Yneven, immár 30 éve

avagy mi a MAGUS titka?

A MAGUS megkerülhetetlen jelenség a magyar szerepjátékos életben. Írtam már róla sok helyen, pl. itt. A mai napig az egyik legnépszerűbb szerepjáték rendszer itthon, és az ETK újrakiadása valószínűleg nagyot lendít majd rajta (miközben alapból nagyon aktív közösség van mögötte)..

Viszont 30 éves. 

Ellentétben a jó borral, a szerepjátékok a korral nem nemesednek, hanem inkább nehézkessé válnak. Vitathatatlan, hogy vannak elfeledett értékek a régi játékokban is, elég abba belegondolni, hogy az OSR mozgalom is ennek a gondolatnak a mentén alakult meg

Ebben a bejegyzésben eredetileg azon akartam elmélkedni, milyen rendszerben játszanék Yneven, de mivel jó eséllyel D&D 5E vagy Fantasy AGE, nem sok értelme lenne ezen pörögni, vagy izzadságos áron beleírni "végül is" elven még 2-3 rendszert. Inkább arról szeretnék elmélkedni, mi a népszerűségének oka, mitől az egyik (ha nem a) legnépszerűbb szerepjáték Magyarországon?

pentagramma.jpgSosem szabadulok a MAGUS-tól. :) 

Kis történelmi kontextus
Fontos leszögezni, hogy amikor a mára Nagy Zöldnek nevezett M.A.G.U.S. avagy a Kalandorok Krónikái, Kézikönyv Kalandozóknak és Útmutató Kalandmestereknek (továbbiakban, KKUK) megjelent, akkor a szerepjáték egy nagyon, nagyon, nagyon réteg hobbi volt. Gondoljunk bele: nem volt internet. A szerepjátékkal főleg olyan esetekben találkozhattál, hogy valami külföldre szakadt rokon hazalátogatott, és hozott ADnD-t. Annyira nem volt magyar szókészlet a szakkifejezésekre, hogy az E.T. könyvben Tömlőcök és Sárkányokkal (D&D) játszanak Elioték, és a Börtönőr (mesélő) vezeti a játékot. 
Ezen kívül beleszaladhattál a Harc és Varázslat szerepjátékba,esetleg ha olvastad a Guru magazint (a későbbi PC Guru elődje), ott találkozhattál a RÚNA melléklettel (amiből a később legendás RÚNA magazin lett), ahol már erősen reklámozták a MAGUS szerepjáték érkezését. Esetleg forgathattad a Bíborholdat (később Holdtöltét).

Első ok: nem volt más.
A MAGUS valami nagyon új dolog volt, valami nyugati, ami mégis magyar. Több ezer példányban kelt el pár nap alatt (itt megoszlanak az akkori alkotók emlékei, hallottam már 5000 és 10.000 példányos történeteket is). A Harc és Varázslatról alig-alig hallott valaki is akkoriban. Itt volt, igazi komoly szerepjáték, igazán magyar szerepjáték, konkurencia nélkül. (A Harc és Varázslat amúgy király, tényleg, de nem rúghat labdába a MAGUS-sal szemben). Konkrétan, komolyan vehető, magyar nyelvű szerepjáték még éveken át nem jelenik meg (az első szerintem a Vampire volt, aminek sikerült átüsse az üvegplafont).  

Második ok: a marketing.
Ezt érintettük az első pontban. A MAGUS mögött elképesztően erőszakos, de nagyon hatásos marketing stratégia állt. A Valhalla Páholy prominensei járták a klubbokat, és teljes hálózatot hoztak létre, amelyben a MAGUS volt az etalon. A RÚNA magazinnak szinte a fele MAGUS-ról vagy Ynevről szólt. Táborokat szerveztek, előadták Raul Reinerről és Wayne Chapmanről, hogy külföldi (érted, menő nyugati) írók, ezzel nemzetközi szintre emelték Ynevet.
Ennek alpontja, hogy emellé nagyon piszkosan is játszottak. Letámadták sunyi oda-oda szúrásokkal a riválisnak tekintett Bíborholdat, megvettek onnan embert maguk mellé, levédették az addig használt Bíborhold nevet (nem véletlen lett Holdtölte, látszik mennyire "just do it yourself" elven dolgozott a Bíborhold). Elhintettek egy "az ADnD amolyan gyakós szórakozás, ami jó ha nem akarsz túl sok energiát fordítani a mínőségi szerepjátékra" feelinget a szerepjátékos berkeken belül. 
Emellett jött a kártya, MAGUS logós termékek (ma merchendise-nak neveznénk), de még egy Vincze Lilla albumot is sikerült kiadatni a Valhalla égisze alatt, MAGUS tematikával...
Summa-summárum: a Valhalla Páholy marketing stratégiája elültette azt a gondolatot a MAGUS rajongóinak fejében, hogy a MAGUS a minőségi szerepjáték, az étosz, a nívó, a szint, a minőség. Ez annyira jól sikerült, hogy sokan a mai napig is, 30 évvel az első kiadás megjelenése után is így gondolják.

Harmadik ok: a megjelenés.
A MAGUS minden platformon baromi jól nézett ki. Királyul néztek ki a könyvborítók, a kártyák, maga a MAGUS szerepjáték képei és a látványos (akkoriban rendkívül megbotránkoztató és polgárpukkasztó) pentagrammak, a Rúna borítói és belső képei... Max (Zsolvölgyi Csaba, 2010-ben hunyt el) és a Boros-Szikszai páros, vagy Szendrei Tibor mind-mind kiemelkedő képességű grafikusok voltak.
Mi esélye volt a kis amatőr bájával szegény Bíborholdnak, Holdtöltének?
Ha mai szemmel nézem, még mindig baromi jól néz ki. Most komolyan, nézzétek meg Max paplovag képét!

paplovag_1.jpg

Emiatt a grafika miatt lettem fantasy rajongó és szerepjátékos.

Negyedik ok: a nosztalgia.
Az idősebb, 30-as, 40-es szerepjátékosok nagy része MAGUS-sal kezdett. Rengeteg szép emléke fűződik hozzá, hiszen akkor volt fiatal, hetente többször volt ideje játszani, barátságok születtek MAGUS-ozás alatt, stb. 
A rossz emlékeket meg elhalványítja és megszépíti az idő.

Ötödik ok: erős, élő közösség. 
Önmagában a nosztalgia még nem tartaná a magyar szerepjátékosok körében a legnépszerűbb helyen (legalábbis annak környékén) a MAGUS-t, de emellé egyik másik játéknak sincs ilyen nagy lélekszámú közössége, amely ilyen aktív lenne. A mai napig jelennek meg rajongói kiadványok (roppant színvonalas megjelenéssel, a tartalmukat nem nagyon ismerem), szerveznek versenyeket, vannak klubbok, rendezvények, utánpótlást toboroznak, stb. Mindezt egy olyan játékkal, aminek a legfrissebb verziója is 2007-es és bolti forgalomban nem kapható.  

Hatodik ok: jó. Legalábbis jó volt.
Szerintem a MAGUS nem jó rendszer, és a világa fele olyan különleges sincs, mint a rajongók gondolják. DE!
Amikor eredetileg, 1993 decemberében megjelent, abszolút nem volt rossz. Ha megnézzük a korszak ismertebb játékait, azokkal szerintem simán felért. A Star Wars d6-ot sem azért szeretem, mert ej de zseniális a rendszere... az ADnD-ről nem is beszélve, aminél (ezt is ki merem mondani) jobb volt. 

Összegezve az eddigieket:
Vegyünk egy embert, aki megismerkedett valamikor a 90-es években a MAGUS-sal. Megtudta a RÚNA magazinból, hogy mennyire király játék is, ellentétben a mennyire gáz Középföldés szerepjátékkal (a RÚNA kritika alapján bleeeeee). Járt klubbokba, és csodás kalandokat élt át vele. Közbe kijárta a sulit, majd az egyetemet is, és egyre ritkábban tud játszani. Nincs neki kedve új rendszerekkel bíbelődni. Ha elmegy egy MAGUS rendezvényre, tele van fiatalokkal, király kiadványokkal, remek hangulattal. A rendszerét ismeri és szereti. 
Csoda-e, ha szerinte a MAGUS a legjobb rendszer a világon?
Főleg, ha kipróbált más játékokat is, de nem volt jó élmény. Nem tetszett a hangulata, nem volt felkészült a mesélő, vagy (és szerintem ez a fő ok) a MAGUS-t kereste benne, mert az a szerepjáték amit ő ismer, és hát sok játék ezt nem tolerálja (próbáltál már MAGUS felfogással Chtulhu hívását játszani? Nem lesz hosszú kampány...)

Valami következtetés féleség:
Én magam a hajam tépem (pedig erősen kopaszodom) attól, hogy a MAGUS-t "a legjobb" (magyar) szerepjátéknak nevezik. Basszus, 2023 van, a MAGUS mechanikái elavultak, a rendszer tele van lyukakkal, mindenki háziszabályozza, mert az eredeti szabályok egyszerűen nem jók, nem eléggé teszteltek, nem átgondoltak. 
Tapasztaltam nem egyszer, hogy a MAGUS amolyan szektaként is működik (nyilván nem minden rajongó szektás, de létezik ilyen réteg). Aki a szekta tagja, az nem tűri, hogy kedvencét kritizálják, vagy csak ne csodálattal gondoljanak rá. 
Viszont!
A MAGUS egyáltalán nem rossz rendszer... ha a maga korához mérjük. A gond az, hogy napjainkban is követendő példának, ideálnak állítják be páran. Miért baj ez? Mert van jobb.
A MAGUS szerintem semmilyen nézőpontból nézve sem a legjobb ma már. Főleg az ETK.

1. A harcrendszere kifejezetten pocsék a megvetett D&D-hez, és rengeteg más játékhoz képest. A harcok vagy nagyon lassúak (100 feletti Fp-t lefaragni 2-3K6 sebzésekkel nem egyszerű) vagy túl gyorsak (két lövés, az 1. szintű harcosom most nyírta ki a te 15. szintű boszorkánymesteredet, mehetünk tovább, mivel az ÉP az bizony nem nő, és lövés ellen a védő érték sem). 

2. A mágiarendszer csúcsának tekintett mozaikmágia koncepcionálisan elhibázott. A varázsló nem tud egy egyszerű dispellt (mágia semlegesítés) varázsolni, ellenben viszonylag alacsony szinten halhatatlanná képes válni. Ezen kívül olyan mennyiségben tud aranyat termelni, ami napok alatt döntené romba bármely állam gazdaságát, amit olyan utólagos lore elemekkel próbáltak kezelni, miszerint "a varázslók azért nem tesznek ilyet, mert csak. Na jó, azért nem, mert az méltóságukon aluli." He? Arról már nem is mesélek, hogy vannak benne komoly tömegpusztító hatású varázslatok, de nincs rendes mágikus védmű rendszer kidolgozva.

3. A sokak által csodált (és általam is kedvelt) Ynev egy elvben nagyon kiegyensúlyozott, de valójában ötletszerű, sima fantasy világ. Oh, tudom én, hogy ultra deep lore világ, de ez nem zárja ki a fenti gondolatot. Egy példa: van egy ország, ahol egyszerre jelen vannak a Dumas-i bajvívók, lobogó köpönyeggel, tollas kalappal, rapírral, és a klasszikus fantasy lovagok, teljes csatavértben... elképzelem ahogy két nemes úr párbajozik, és a fegyverválasztásnál eldől a harc :D És ez csak egy példa. Félreértés ne essék, ez rengeteg szerepjátékban jelen van, de ne csináljunk úgy, mint ha Ynev annyira átgondolt és különleges lenne, jobb világgal, mint bármely másik.

4. Szociális rendszere kb. nincs. Egy Legend of the Five Rings vagy egy Game of Thrones rpg reggelire megeszi.

5.  Képzettség rendszere van, de mivel képzettség dobás rendszere nincs, így sokszor baromira nem egyértelmű, hogy két fél hamiskártyázása során ki nyer. Háziszabályok és tulajdonság próbákká válik a próbadodás mentes rendszer. Egyébként a tulajdonság próba is érdekes, egy átlagos ember (12-es érték) 20% eséllyel ér el sikert bármilyen kétes kimenetelű kihívás során (k10 a tulajdonság alá). Kb. a lakosság 80%-át kiírtja az első vírus. 

És sorolhatnám. Egyszerűen semmilyen szempontból nem a legjobb.

Viszont az utálóit sem értem. Igenis létező jelenség, hogy a MAGUS-t fikázni menő. Hát nem az. Én rengeteg féle játékkal játszom, sokat mesélek, és nekem nagyon fura aki leragad egy játéknál, főleg ha az pl. a MAGUS. Az én nézőpontból egy rossz játékot választ, a sok jó mellett. ÉS AKKOR MI VAN? 
Miért kéne nekem fájjon, hogy más mivel játszik?

A MAGUS okkal népszerű. Lehet mondani, hogy szerencséje volt, jókor volt jó helyen, hogy a korszellem tette azzá ami, ez mind igaz, de mit számít? Fontos elem, fontos mérföldkő, és több száz, de lehet több ezer embernek okoz örömöt a mai napig is.

Én nem rendeltem elő az ETK-t. Biztos, hogy nem fogok túl sokszor MAGUS-ozni életemben. De nagyon jó, hogy megjelent, és okozzon sok örömöt mindenkinek, aki megveszi!

elorendelheto.jpgITT rendelheti elő, akinek igénye van rá, november 6-ig. 22.490 Ft az ára, és nem lesz több belőle.

Boldog 30. évfordulót MAGUS. Te és én bántalmazó kapcsolatban vagyunk, és sosem fogok megszabadulni tőled. Nem tudlak nem szeretni, hiába látom a hibáid. Na gyere te rohadék, had ölellek meg!