Woke a szerepjátékban

Nemváltott leszbikus, jóságos sötételfek előre!!!!!!!

Alapvetően nem gondolom, hogy a politika egy szerepjáték blogra való, de ha egyszer érinti a hobbit, mégsem ördögtől való írni róla.

Nem szeretnék nagyon mélyen belemenni, hogy mi is az a woke. Akit érdekel mélyebben a téma, nézzen utána a neten, ennek a bejegyzésnek a megértéséhez elég annyit tudni, hogy a woke egy szélsőségesen liberális, elfogadást mindenek felett tartó ideológia. Mint a legtöbb eszme, ez is jól indult, aztán kicsit (nagyon) túlzásokba esett. Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni, a woke mozgalom elvárja, hogy a diverzitás mindenhol jelenjen meg, azaz minden filmben, könyvben, színpadi műben, az élet minden területén legyen egy független erős nő, több nem fehér, nem hetero szereplő (és nem árt, ha legalább egy-kető nem hajlandó magát nemi és szexuális kategóriákba sorolni), és az se baj, ha a különböző fogyatékosságok is teret kapnak.

Kicsit egy vicc benyomását kelti. Egy fekete nő, egy meleg férfi, egy transz nő, egy transz férfi, egy tolószékes nembináris és egy leszbikus nő bemegy a kocsmába... de nem, most kaptam a hírt, hogy sértőnek találták, hogy pont a tolószékes a nembináris, ráadásul nem szerepeltettem ázsiaiakat a példámban.

Na, ez NAGYON felületes a woke jelenség. Hangsúlyozom, felületesen. A fenti példa szándékosan túlzó, és ezt nem a potenciális woke karaktergyilkosságtól való félelmemben írom, hanem mert nem akarok téves képet festeni. Inkább azt mutatta be a fenti szatírám, milyennek látják a woke mozgalmas azok, akik nem a tagjai.

És miért is írok erről?

Több szerepjáték miatt (legutóbb a D&D 5. kiadásának 2024-es ráncfelvarrása kapcsán) robbant fel az internet, miszerint "a woke beette magát a hobbinkba, hátmindmeghalunkbaszki". Ennek kapcsán megosztom a véleményemet a témában.

torpe_2024.jpgA 2024-es Players Handbook egyik képén jól látható, hogy a törpék közt van egy meleg pár. Ettől néhányaknak habzani kezdett a szája.

Én a szerepjátékban megjelenő woke-al egy szerepjátékos Facebook csoport kommentjei közt találkoztam először, ahol az egyik kommetelő elég hevesen szidta a Fantasy AGE rendszer készítőét, mert hogy woke. Amikor  a FAGE kijött magyarul, és én is beszereztem, lelkesen keresni kezdtem a woke jeleket, de csak annyit láttam, hogy a harcos egy fekete nő volt, ami azért annyira nem új hóbort (lásd az 1984-es Conan a Pusztító című filmből Zula karakterét).

Később a 7 tenger második kiadásában jelent meg két csókolózó férfi, illetve a Cyberpunk Red könyvben is láttam két, romantikusan egymás szemébe néző lányt. A Cyberpunk világban, ahol egy nemváltás nem sokkal bonyolultabb, mint napjainkban egy új frizura, eléggé elértéktelenedik a nemi szerepek, nemi identitások, mint téma. Ennek ellenére, jóval kevesebb vihart kavart, mint a D&D újabb (3.5 kiadástól felfele) kiadványai, ahol a negatív módosítók hiányát és a kasztok közötti erőegyensúlyt is káros woke elhajlásnak tekinti egy kicsi, de nagyon hangos csoport. Igen, kicsi, nem véletlenül csinálja a Wizard of the Coast amit és ahogy csinál, az emberek többségének ezzel nincs baja (sőt). 

 Viszont a rendszeren túl születtek olyan döntések is a WotC részéről, ami már legalábbis közelít a woke-hoz, vagy egyenesen annak legszélsőségesebb példája. A teljesség igénye nélkül (mivel ez nem egy szociológiai blog) hozok most erre pár példát.

Eltűntek a gonosz fajok
A D&D hivatalos iránya szerint az orkok, sötételfek és hasonló értelmes fajok nem eredendően gonoszak, csak eltérő értékrendűek. Ennek az alapja, hogy az orkokat sokan a feketék egyfajta metaforájaként értelmezték (ez nem kifejezetten amcsi jelenség, itthon a cigányokat orkozták). 

Mindenféle nemű és rasszú kalandozók
A diverzitás nevében megjelentek a fekete elfek, és hasonló, nyilvánvalóan a valóságban is jelen lévő rassz képviselői a fantasy világokban. Ennek legszélsőségesebb példája egy Gyűrűk Ura kártyajátékban a fekete Aragorn szerepeltetése volt, de nagy vihart kavart a Witcher sorozatban és a Gyűrűk Ura - a hatalom gyűrűi spinof sorozatában feltűnő fekete elfek (törpék, hobbitok...) Ez persze nem D&D, de nyilván ezek nem egymástól független döntések, egy világtrendre reagált mindegyik kreátor. 

aragorn_es_arwen_fekete.jpgA nagy vihar kavart fekete Aragorn

Mindenféle nemi és szexuális identitású kalandozók
Erre fent hoztam példákat. Megjelentek melegek a képeken.

Testi fogyatékosságú kalandozók
Azt hiszem, a kerekesszékes kalandozó verte ki sokaknál a biztosítékot, de erről én nem láttam hivatalos képet (rajongóit annál többet). Egyébként érdekes, hogy vak karakterekkel tele van a padlás, mint egyfajta harcművész toposz.

Mit gondolok én a témában?
Én nem tudok elköteleződni sem a diverzitást ünneplő csoport mellett, sem amellet, amelyik a fentieket hobbi megcsúfolásának tartják. 
Amit fontos látni, hogy a szerepjáték (és a stratégiai és taktikai kártyajátékok) már nem a középosztály béli, fehér, lányoknál népszerűtlen kamaszfiúk hobbija. Bizony, megjelentek a hobbi iránt érdeklődő (vagy azt aktívan űző) nők, feketék, melegek, transzok, stb. A kiadók pedig szeretnének minél többet eladni a termékből, ezért ezeket a nem "fehér férfi" karaktereket is ábrázolják a játékaikban. Én magam nem gondolom, hogy itt bármilyen emberjogi küzdelem vagy ideológia állna a háttérben, ez szimpla profit szerzés: felmérték a szakemberei, hogy több vevőt hoz, mint amennyit visz, ha ilyen értelmezés szerint sokszínű karakterek is bekerülnek az ábrázoltak közé.

Abszolút magánvélemény: engem ezek nem is igazán zavarnak. A "fehér közösségbe hogy került be egy fekete tünde?", vagy a "hogyan kalandozik a kerekesszékes a barlang göröngyös talaján?" kérdés nekem kicsit mesterkélt egy olyan világban, ahol az emberek tűzgolyót dobálnak, alakot váltanak, repülnek, stb. Erre mondják, hogy "de hát a világnak van saját realitása, aminek meg kéne felelni". Erre mondom, hogy igen, és ennek most éppen olyan, ahol fehér közösségben lehet fekete tünde, vagy a kerekesszékes kalandozó ugyanúgy 30 lábas sebességet tesz meg (haho, Family Guy, Joe Swanson? Megvan?) Az meg, hogy régebben ilyen nem volt, arra azt tudom mondani, hogy igen, az ADnD-s Forgotten Realms és az 5E-s Forgotten Realms nem ugyanaz.

De ami a legfontosabb
A fő üzenet amit át akarok adni, hogy ezek a döntések, ábrázolások, ezek TÉGED kedves konzervatív(abb) játékos és mesélő nem köteleznek semmire. Ha összeszokott társasággal játszol, akkor pláne, ha csak olyan játékosokba botlasz a játékos keresés során, akik mind homoszexuális, tolószékes, egzotikus fajú karakterrel akarnak játszani, akkor szívtál, de ezt egyszerűen nem hiszem (itt Magyarországon kisebbségben van az, ami nyugaton többség). Én értem, hogy neked a D&D egyfajta szerelem, és éppen iszonyodva nézed ahogy megerőszakolják, de egyszerűbb nem foglalkozni vele, mi a hivatalos irány, és hogy olyanok, akikkel te nem játszol, hogy játszanak. Tudod miért? Mert téged nem érint. Nem kötelez semmire. Ha úgy érzed, hogy ehhez alkalmazkodnod kell, vagy nem lesznek játékosaid... akkor elcseszted. 

//Amit szerepjátékos csoportokba vagy fórumokon nem írnék így le, itt a saját felületemen megtehetem: ha ez téged tényleg zavar, menj, verd ki, és utána játssz ahogy neked tetszik.//

Nekem sem jön be sok minden egyébként, de mit számít, amikor mesélőként úgyis én szabom meg a világ kereteit, és ha én úgy akarom, akkor a drow továbbra is biszexuális domina nőstények által irányított társadalom, ahol a férfiak tenyészállatok és szexrabszolgák. Játékosként meg úgyis a mesélő világképéhez alkalmazkodom :) (Max. nem játszom nála, ez lehet szuverén döntésem.) 

Szóval a woke beszivárgásáról a szerepjátékba a véleményem az, hogy ki nem szarja le? Amíg a szerepjáték rendőrség nem tartóztat le amiért nem alkalmazkodom, addig nem látok okát, hogy ezen görcsöljek. 

A fekete Aragornról meg annyit, hogy szerintem buta dolog. Egyszerűbb lenne saját fekete hősöket alkotni (erre a Marvel sok jó példát hozott), de őszintén, azért a szívemhez nem kaptam, felőlem lehet egész Gondor fekete.