Nat 20 a pénztárcám ellen

Több engem érdeklő szerepjáték jön, mint amennyi időm van

Az idei szerepjátékos évbe úgy mentem bele, hogy biztosan tudtam, hogy jön a Kard és Mágia 2. kiadása, ezen kívül valahol lebegett még egy-két játék a távoli "egyszer talán megjenik" képernyőmön. Reménykedve vártam a Cyberpunk Red-et, érdekelt a Heimurinn rebootja, amiről közvetlenül Nocturnától tudok, láttam a Delta Vision tengernyi bejelentése között a Fantasy AGE kiadványok mellett a Vampire 5. kiadását, stb.

De ami ebből lett, az alaposan felülmúlta a várakozásaimat, és most már a fejemet vakarom, mert bőven többe fog kerülni a hobbim, mint szeretném.

Szóval, nézzük, milyen játékok azok, amik várhatóan tényleg kijönnek idén, és engem kifejezetten érdekelnek?

Mivel ez nem verseny, nincs "ezt várom a legjobban" kiemelés, ezért kiadók szerint, ABC sorrendben fogok haladni. Kíváncsi vagyok, mi jelenik meg ezekből ténylegesen idén.

Delta Vision
A Delta Vision és Xinaf hosszú és viharos kapcsolatot tudhat magáénak. Dolgoztam érintőlegesen nekik a MAGUS kártyával, illettem őket kritikával, illettek ők engem kritikával, stb. 
Az biztos, hogy nagyon erős vállalásaik voltak. Tavaly kijött a Fantasy AGE (továbbiakban FAGE) alapkönyve, ami nekem nagyon tetszett, de tudtam, hogy Bestiárium és Új távlatok (Companion) nélkül nem tudok építeni a rendszerre. Túl kevés a lehetőség az alapkönyvben. 

//Ide be is szúrok egy kritikát: nem feltétlen érzem szerencsésnek ezt a "megjelentetjük A-t, majd B-t, majd C-t, majd A-hoz egy kiegészítőt, majd D-t, majd C-hez egy kiegészítőt, de közben készül E és F és G, és jön egy kiegészítő A-hoz" üzletpolitikát. Szerencsésebbnek érezném kifuttatni 2-3 termékvonalat, mert amilyen lelkes voltak a FAGE felé, ez határozottan kezd elmúlni, de erről később bővebben//.

A FAGE fentnevezett kiadványain túl érdekel még tőlük a nemrég elérhetővé vált Paleomythic, ami egy fantasyba oltott ősemberes, hardfantasys szerepjáték, nagyon érdekel a Vampire 5. kiadásának kvázi minden terméke (ami jó sok, jelenleg 7 könyvet jelent).

Szerencsémre a nagyágyúk, mint a Call of Chtulhu 7, a Sawage World, és a Shadowrun 6 sem érdekel kicsit sem, a kisebb rétegjátékok meg még annyira sem. Sőt, a halkan belengetett esetleges MAGUS ETK újra kiadás sem. De ez így is tekintélyes mennyiség, amit szeretnék.

Emiatt a Delta megérdemli az elismerést, hogy nagy területet lefednek, és sokan válogathatnak kedvükre valót. Mert amik engem nem érdekelnek, az elég sokakat igen. Pl. a Csillagrév rajtam kívül minden kisgyerekes apuka kedvence.

paleomythic.jpgIgen sokáig vívódtam, szeretném-e ezt a játékot, és arra jutottam, hogy igen, mert menő :)

EMDT
Az biztos, hogy az Első Magyar D20 Társaság a legkedvencebb kiadóm. Ennyire precízen, csúszás nélkül, a kimondott határidőt egyik másik cég sem tudja megtartani, mint Lux Gábor kis magánvállalkozása. Amiatt pedig, hogy egyedüli magyar szerepjáték alkotóként külföldön is ért el sikereket, megüvegelendő. Bizony, a Helvéczia 2. kiadását lefordították magyaron és angolon túl spanyol és cseh nyelvre is!

Azonban minden kiválósága ellenére e fentnevezett játék nem tudta megdobogtatni a szívem, ellentétben a Kard és Mágia 2. kiadásával, mely idén október 15-éig kijön. Igen, így kijelentő módban, igen, mindenféle "lehet hogy" és "remélem" kitételek nélkül. 

kard_es_magia_2.jpg

A "tervezett" megjelenés itt nem jelenti azt a számomra, hogy másfél évet késik, mint nagyobb kiadóknál.

Kalandhorizont
A Kalandhorizont volt az első, aki nagy üzembe kezdett új szerepjátékokat kiadni. Én magam nagy rajongója lettem a Kések az Éjbennek, a Pengék Szövetségének, a Feltört Bolygónak, a Patkányok a Falbannak, a Vörös Ködöknek és a Chtulhu nyomábannak is. 

//Nekem fura is a Call of Chtulhu 7 magyar kiadása, mert szerintem a Chtulhu nyomában minden fonton jobb, de ez ízlés dolga. Ahogy néztem, a legtöbb LoveCraft rajongó lelkes miatta.//

Amivel most ledobta az atomot a kiadó, az a Shadow of the Demonlord, avagy a Démonkirály Árnyéka, melyről korábban is sok jót hallottam, de így hogy jönni fog magyarul, alaposan belevetettem magam, és totál beleszerettem. Nem vagyok biztos, hogy nem ez lesz nekem a 2024-es év fő játéka. Egyszerű mechanika, komor, grimdarkos hangulat, rengeteg életút lehetőség, hát mi mást kívánhatnék? 

Ide tartozik, hogy volt egy olyan tervecském, hogy átdolgozom a kultikus Curse of Strahd kampányt, hogy jobban a szám íze szerint való legyen (ezt Kildar is megtette, tőle jött az ihlet), de akkor már inkább egy nekem jobban kézreálló rendszerben gondolkodtam, mint az egyébként remek, de vállalhatatlanul angol nyelvű D&D 5E. Eredetileg a FAGE-re gondoltam, de a Démonkirály jobbnak tűnik... szóval ez biztos, hogy az egyik, ha nem a legjobban izgalomba hozó bejelentés lett ez idén, ez úton is elismerésem Bakk Lacinak!

sodl.jpgLehet, hogy Strahd átka Strahd árnya lesz? 

Rollins Publisher
Ezt a kiadót is nagyon kedvelem. Nem vállalnak sokat, de azt stabilan hozzák, és nincsenek túlságosan nagy késéseik. Ők a Gallia alkotói, ami egy világbajnok játék, és idén már beszereztem tőlük egy random táblázatokat tartalmazó, világfüggetlen cyberpunk könyvecskét, illetve régebben már megvettem tőlük a Merő Anarchiát is, ami megint egy amolyan jópofa játék, mint komoly. 

Ami tőlük felcsigázott, az a Kazamatáért! játék (for the Dungeon), amely egy PBtA rendszerű, erőssen narrativos megközelítésű paródia, melyben a gonosz kalandozóktól kell megvédenünk otthonunkat, a dungeont. Ez elvben hamarosan jön is, én tűkön ülve várom.

kazamataert.png

Tuan
A Tuan az a kiadó, akit mindenki az egekbe magasztal, vagy szidalmaz ahogy a csövön kifér. Én egyiket sem kívánom megtenni. A jelenségről lentebb lesz egy zárszó.

Rengeteg könnyes várakozás után végre megjelent a Cyberpunk Red, ami ha még nem jött volna ki, tutira a legjobban várt játék lenne. De itt van, és engem totál beszippantott... Na, hát a Cyberpunk Red az egyik kedvenc játékom lett, ha nem a kedvencem. Igazság szerint megérte rá várnom :)

Rebesgetik, hogy érkezni fog még hozzá magyarul a Black Chrome kiegészítő, már rég beszélnek a The Witcher szerepjáték magyar nyelvű kiadásáról, és mostanra hivatalos lett, hogy ők adják ki majd a Heuimurinn rebootját is, ami az én szívemnek nagyon kedves játék. Ezek mindegyike nagyon erős bejelentés, szóval náluk is egy csomó pénzt ott kell majd hagyjak.

borito_1.jpgÉrzelmileg ennyire egyik szerepjátékomhoz sem kötődtem még. Néha csak úgy előveszem lapozgatni. :)

Egyéb
Nem áll mögötte kiadó, így külö kell megemlítenem, hogy egy ideje készülget egy Korcsvilág szerepjáték. Ha nem tudod mi az, tömören: egy hangjáték, mely a megsemmisült multiverzumba repít el minket. Talán lesz róla külön bejegyzés is. Egyelőre annyi, hogy érdemes meghallgatni, mert jó. 

Ezek azok a játékok, amiket ha tehetem, meg is veszek majd. Ez rengeteg, kiegészítőkkel együtt 15 körüli szám (én össze nem számolok, így is köhögő rohamom van). Ennyit jó eséllyel nem veszek meg (remélem öcsém pl. viszi majd a Vampire vonalat).

És most pár szót a kiadókról
Tömören: én egy fogyasztó, egy vásárló vagyok. Amikor megveszek egy terméket, dicsérek vagy éppen negatív kritikával illetek egy kiadót, az mögött nálam nincs ideológia, lojalitás, hűség, hűtlenség, vagy akármi. Egyszerűen kialakul egy véleményem. És igen, zokon veszem, ha beigérnek áprilisba egy játékot és decemberre vagy jövő júniusban jön ki. És picit sem érdekel, hogy milyen logó alatt fut, én értem, hogy rengeteg dolog közbejöhet, ami tolhat egy-két hónapot, de könyörgöm, fél meg másfél éveket? Hagyjuk már...

És ha ez megtörténik, akkor mindig kiderül, hogy ha valaki, na ők nem hibások, a papír drágulás, a vámok, a nyomda, a szállítók, a kiadók, a váratlan körülmények, stb.

Ez nekem egyik kiadónál sem tetszik. De még ez is jobban tetszik, mint amikor nem kommunikálnak, hanem "áll néma csend"...

Viszont ha végül kijön a játék és JÓ a fordítás, akkor pillanatok alatt mindent elfelejtek. Igen, rengeteget kellett várni a bejelentéshez képest a FAGE-re, de kijött, nagyon jól sikerült, és meg fogom venni a többi Deltás terméket is. Igen, még többet kellett várni a Cyberpunk Redre, de kijött, jól sikerült, és meg fogom venni a többi Tuanos terméket.

Amit végtelenül károsnak tartok, az a trollkommandók, akik kizárólag azért szólnak hozzá posztokhoz vagy írnak bejegyzéseket, hogy az egyik kiadót dicsérjék, a másikat fikázzák. Ellentétben sokakkal, én nem hiszem, hogy ez kiadói utasításra történne, ez szerintem inkább önálló kezdeményezés, de jó lenne, ha nem lenne. 

Címkék: személyes tervek